Διαχείριση ”Ευέλικτων” Τουριστικών προορισμών στην εποχή του Covid-19

492

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ “ΕΥΕΛΙΚΤΩΝ” ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΟΡΙΣΜΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ COVID-19:

Η Μεθοδολογία FLATOD-19, ωςένα καινοτομικό εργαλείο διαχείρισης επισκεπτών και εγκαταστάσεων

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

  1. Απαισιόδοξες προγνώσεις για την επιδημιολογική πορεία του Covid-19 σε παγκόσμιο επίπεδο για
    τα επόμενα χρόνια (παρά τη διαθεσιμότητα εμβολίων).
  2. Προβλέψεις ΙΙΝν\ΠΌκαι ΙΑΤΑγια βαρύ πλήγμα στον Τουρισμό σε παγκόσμιο επίπεδο για τα
    επόμενα χρόνια (3-4 έτη).
  3. Ο Ελληνικός Τουρισμός βρίσκεται σχεδόν στο μηδέν με πρόβλεψη μείωσης 60% στο
    πιθανότερο σενάριο. Μέτρια επιδημιολογική πορεία για την Ελλάδα που προκάλεσε ύφεση
    και ταξιδιωτικούς περιορισμούς (lockdown).
  4. Υψηλή αβεβαιότητα για το άμεσο μέλλον του Ελληνικού τουρισμού (έκθεση Deloitte, κ.λ.π) για
    τον επιπλέον λόγο της εξάρτησής του από χώρες με επιδημιολογική κρίση, ύφεση και
    ταξιδιωτικούς περιορισμούς.
  5. Συνοπτικά, η Ελλάδα για να αποφύγει μελλοντικές καταστροφικές συνέπειες καλείται να
    ισορροπήσει ανάμεσα σε αντικρουόμενες παραμέτρους:

α) Οι χρονιές 2021-2022 δεν θα είναι απαραίτητα καλύτερες του 2020 (ίσως και

χειρότερες, πρωτίστως τουριστικά/οικονομικά) β) εξαιρετικά δύσκολη η διατήρηση lockdown

γ) επιβάλλεται η ανάπτυξη μηχανισμών ώστε να ξεκινήσει από φέτος η προσαρμογή στα νέα δεδομένα με ελεγχόμενη δραστηριότητα που δεν θα οδηγεί σε ανεξέλεγκτες επιδημιολογικές εξάρσεις.

δ) επιδίωξη πολλών ξενοδόχων να ενεργοποιηθούν αλλά χωρίς σημαντικές παρεμβάσεις στην υποδομή.

ε) το ανθρώπινο δυναμικό απασχολεί η πιθανή ανεργία.

στ) Κάποιες οι τοπικές κοινωνίες είναι επιφυλακτικές σε μαζικό άνοιγμα εισερχόμενου τουρισμού.

Η Ελληνική εμπειρία

Το ελληνικό κράτος, μέσω γρήγορων αποφάσεων, διαχειρίστηκε αρχικά την πανδημία του κορωνοϊού (SARS-COVID-19), με ένα τρόπο που κέρδισε τη διεθνή αναγνώριση και σχόλια σχεδόν διθυραμβικά από τις ξένες κυβερνήσεις και τα διεθνή ΜΜΕ. Κεντρικός άξονας της στρατηγικής της χώρας, εκτός των επιδημιολογικών εργαλείων (tests, ιχνηλατήσεις κρουσμάτων κλπ) ήταν η γενναία απόφαση για περιοριστικά μέτρα και, τελικά, πλήρες lockdown, πολύ πιο έγκαιρα από τις περισσότερες άλλες χώρες της Δύσης.

Οι εξαιρετικοί επιδημιολογικοί δείκτες (περιορισμός σε κρούσματα και απώλειες ζωών) επέτρεψαν στην χώρα να δει με αισιοδοξία την επόμενη ημέρα και ειδικά το, κρίσιμο για την οικονομία της, θέμα του Τουρισμού. Η επόμενη πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπιστεί τώρα, με τα κατάλληλα εργαλεία,

είναι η διαχείριση των επισκεπτών, με το βλέμμα στην προοτασίατης υγείας των τοπικών πληθυσμών και των ίδιων των τουριστών, αλλά και με γνώμονα την αξιοποίηση του τουριστικού ρεύματος προς όφελος της οικονομίας. Με δύο λόγια το ζητούμενο είναι η ευέλικτη και ασφαλής Διαχείριση των (τουριστικών) Προορισμών μας. Προς επίρρωση έρχεται η νέα ανάλυση της McKinsey που περιγράφει αρκετά αναλυτικά το πως ο διαχωρισμός “ετοιμότητας κλάδων” στις κοινωνίες μας πλέον δεν φθάνει. Η νέα παράμετρος λέγεται “Region” (“Περιοχή”) – δλδ η ανάλυση πρέπει να γίνεται πλέον με εξειδίκευση σε Κλάδο-ανά-Περιοχή.

Το νέο στοίχημα της χώρας είναι πολύ μεγαλύτερο από το προηγούμενο, πολύ πιο πολύπλοκο και απαιτητικό: οι ελληνικοί προορισμοί πρέπει λοιπόν να επιδιώξουν θέση στο τουριστικό τοπίο προς όφελος της τοπικής και εθνικής οικονομίας αλλά και να αντιμετωπίζουν την βεβαιότητα (!) κρουσμάτων.

Να σημειωθεί εδώ ότι η Ελλάδα είναι ο 7ος τουριστικός προορισμός της Ευρώπης και ο 15ος στον κόσμο, αλλά οργανωσιακά (σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα) βρίσκεται, με ΚΑΘΕ δείκτη που υπάρχει, στις θέσεις 40 έως 90 – ή και παρακάτω. Ακόμη χειρότερα, οι 11 από τους 14 top τουριστικούς προορισμούς της χώρας είναι νησιά !!

Είναι εύκολα κατανοητό ότι μιλάμε για μια μεγάλη πρόκληση.

ΟΙ ΕΥΕΛΙΚΤΟΙ (ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΙ) ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ

  1. Οι διάφοροι προορισμοί αντιμετωπίζουν την πιθανότητα συνεχούς παρουσίας κρουσμάτων και αναζωπυρώσεων λόγω του υψηλού ποσοστού σύντομης εναλλαγής πληθυσμού. Σε συνδυασμό με τις ανάγκες επικοινωνίας προς τις αγορές και την τοπική κοινωνία προκύπτει η ανάγκη ικανότητας διαχείρισης του τόπου σε περιβάλλον Covid-19 και γρήγορων αντιδράσεων στα προβλήματα (κρούσματα).
  2. Στην Ελλάδα προορισμός με πολλά νησιά, υπάρχει το ειδικό δίλλημα ποιοι «προορισμοί» και πότε μπορούν να ανοίγουν και ποιοι όχι. Οι Τουριστικοί προορισμοί μας που θέλουν να «ανοίγουν» πέρα από το εθνικό και νομικό πλαίσιο πρέπει ΚΑΙ να μπορούν :

α) να έχουν σχέδιο διαχείρισης υποδομών και επισκεπτών ώστε να αντιμετωπίζουν με ευελιξία

περιστατικά και κρίσεις (ακόμα και να «ανοιγοκλείνουν»). β) να επικοινωνούν την διαχειριστική τους επάρκεια σε δυνητικούς επισκέπτες/τουρίστες και

την τοπική τους κοινωνία.

  1. Έτσι, οι προκλήσεις για τουριστικούς προορισμούς και τουριστικές επιχειρήσεις περιλαμβάνουν:
    α) διαδικασίες φιλτραρίσματος αφικνούμενων επισκεπτών/τουριστών

β) μέτρα που διασφαλίζουν την κυκλοφορία τουριστών εκτός ξενοδοχείου γ)αποφάσεις για προστασία του τοπικού πληθυσμού

δ) συντονισμό έξω-ξενοδοχειακών υπηρεσιών για «εγκλωβισμό» μετάδοσης από φορείς ε) προσαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων σε προδιαγραφές διαφορετικών τύπων καταλυμάτων

στ) μορφές επικοινωνιακής πολιτικής για αύξηση αισθήματος εμπιστοσύνης

η) μεθοδολογία διαχείρισης κρουσμάτων και ιχνηλάτησης κρουσμάτων σε τουριστικό περιβάλλον

ώστε να ελαχιστοποιούνται ανάγκες καραντίνας, ΜΕΘ και lockdown ι) Έτοιμη (εκπαιδευμένη) ομάδα διαχείρισης κρίσεων, με το κατάλληλο μείγμα από όλους τους

επιτελικούς χώρους.

Το ProjectFLATOD-19:

  1. Η βασική μεθοδολογία καλύπτει τις στρατηγικές και προκλήσεις που έχουν παρουσιαστεί. Κεντρική παραδοχή ότι ένας τουριστικός προορισμός ανανεώνει κάθε εβδομάδα 10-30% του πληθυσμού του με επισκέπτες μη ελεγχόμενης «καθαρότητας», δημιουργώντας έτσι έναν υψηλό κίνδυνο ανεξέλεγκτων εξάρσεων.
  2. Σε αυτό το περιβάλλον, όπως δήλωσε και ο Έλληνας επικεφαλής κος Τσιόδρας, η ιχνηλάτηση κρουσμάτων, ειδικά μεταξύ τουριστών, είναι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ δύσκολη. Έτσι, στους τουριστικούς προορισμούς είναι πολύ σημαντικά:

Α) ο προληπτικός έλεγχος της πιθανής διάδοσης των όποιων κρουσμάτων και, ακόμη σημαντικότερη

Β) η ταχύτατη ιχνηλάτηση κρουσμάτων (η οποία μόνη της είναι σχετικά μικρής πρακτικής αξίας) τόσο σε επίπεδο ξενοδοχείων όσο και προορισμών – καθώς εκτός του υγειονομικού μέρους, τα έμμεσα κόστη για παρατεταμένη ασάφεια ή πιθανά τοπικά lockdown είναι εξαιρετικά μεγάλα(εκτροπές πτήσεων, παράταση διαμονών, καραντίνες κλπ).

  1. Η μεθοδολογία FLATOD-19 καλύπτει τόσο τον προσχεδιασμένο περιορισμό κρουσμάτων όσο
    και την ΠΟΛΥ γρήγορη “τουριστική”ιχνηλάτηση κρουσμάτων, μέσα από 3 άξονες:

Α) Κατανομή προορισμών ανάλογα με την δυνατότητα και αποδοτικότητα «ανοίγματος» αλλά και τα πιθανά χαρακτηριστικά επισκεπτών (πχ προέλευση)μετά από ένα σύντομο οικονομοτεχνικό “audit σκοπού” (το οποίο προηγείται)

Β) Διαμόρφωση συνεργατικού σχήματος Ηγεσίας (Destination Crisis ManagementTeam) για την εφαρμογή του project σε όποιο τοπικό επίπεδο απαιτείται και εγκατάσταση συστήματος κρίσιμων πληροφοριών (mini MIS) και με ικανότητα χειρισμού κρίσεων

Γ) Διαχείριση επισκεπτών με ομαδοποίηση τους σε “νησίδες”/group σε επίπεδο Προορισμού αλλά και ξενοδοχε ων, με μια σειρά εργαλε ων: διαχε ριση ζωνών και εξειδικευμένους περιορισμούς Social Distancing ή/και νυχτερινής ζωής, time-slots για την διαχείριση επισκεπτών στις εγκαταστάσεις τουριστικών παρόχων (από τη στιγμή της κράτησης ως την αναχώρηση), πιθανές εξειδικευμένες εφαρμογές (πχ Tracing Apps).

Δ) Προετοιμασμένο κατάλληλα προσωπικό δυναμικό το οποίο θα μπορεί να διαχειριστεί την όποια κρίση εν τη γένεση της, αποφεύγοντας τη “διασπορά” της, επιδημιολογικά και επικοινωνιακά.

“Ένα νησί FLATOD”

Η πιο απλή λύση είναι να αντιμετωπίζουμε τον κάθε Προορισμό πχ ένα νησί, ως ένα πολύ μεγάλο Συνέδριο, που διαρκεί 3 μήνες και έρχονται πολλοί σύνεδροι. Η βασική υποδομή μας είναι φυσικά τα πρωτόκολλα του κράτους και η νομοθεσία, αλλά πρέπει να αναλαμβάνουμε την “ταξιθεσία” και τις

παράλληλες εκδηλώσεις, λειτουργώντας ως η “Γραμματεία του Συνεδρίου”. Στην πράξη, ομαδοποιούμε τους επισκέπτες-συνέδρους σε μεγάλα άτυπα group, προσπαθώντας, να μην έχουν οριζόντια επικοινωνία (επαφή), τόσο μέσα στα ξενοδοχεία τους όσο και σε όλο το νησί. Έτσι, εφόσον παρουσιαστεί κρούσμα, αυτό ΔΕΝ θα μεταδοθεί εύκολα έξω από την συγκεκριμένη “ομάδα”, αλλά επιπλέον θα μπορούμε εύκολα να κάνουμε ιχνηλάτηση, ξέροντας από πριν το “σύνορο” των επαφών.

Αυτό μπορεί να το κάνει ένα τοπικό Επιχειρησιακό Κέντρο, χωρίς να περιορίσει ιδιαίτερα τον επισκέπτη, που θέλει να νιώθει ασφάλεια και έλεγχο ακόμη και αν έχει πλέον λιγότερες επιλογές.

ΟΜΑΔΑ FLATOD-19: η μεθοδολογία μας αναπτύχθηκε από εξειδικευμένα στελέχη και επιστήμονες πολλών συμπληρωματικών κλάδων της τουριστικής βιομηχανίας από ολόκληρη την Ελλάδα και 4 ακόμα χώρες. Με γνώμονα όχι μόνο την πανδημία αλλά και τις μεταλλάξεις της αγοράς που θα επιφέρει, καινοτομία, τεχνολογία και αειφόρα ανάπτυξη είναι στοιχεία, τα οποία έχουν ληφθεί υπόψη, στον σχεδιασμό μιας νέας στρατηγικής απέναντι στην πρόκληση των δραματικών αλλαγών που επιφέρει η πανδημία στην παγκόσμια τουριστική αξιακή αλυσίδα. Ενδεικτικά: καθηγητής τουριστικών-ξενοδοχειακών σπουδών, επιδημιολόγος, γιατρός ξενοδοχειακών μονάδων, ειδικός επιθεωρητής συστημάτων ποιότητας, ειδικός destination managementκαι gastronomy branding, μάρκετινγκ και επικοινωνίας, εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics), ιατρικής πληροφορικής και διοίκησης συστημάτων υγείας, sporto event management, crisis management expert, ξενοδόχοι, ειδικός ανθρώπινου δυναμικού.

ΒΗΜΑΤΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ FLATOD-19

  1. Συνοπτικό οικονομικό audit προορισμών για προσδιορισμό κόστους lockdown και εκτιμώμενων εσόδων σε σενάρια «ανοίγματος» και χωρητικότητας. Εκτίμηση κόστους διαχείρισης κρουσμάτων και κρίσεων.
  2. Ανάδειξη τοπικής ηγεσίας με άξονα την τοπική ένωση ξενοδόχων με τη συνεργασία του Δήμου και της Περιφέρειας. Ταξινόμηση μονάδων φιλοξενίας και εστίασης, ζωνοποίηση χώρων προορισμού και επιχειρήσεων προς ενεργοποίηση.
  3. Εντοπισμός συμβάντων με μεγάλες πιθανότητες ύπαρξης και μεγάλο κόστος επιπτώσεων (π.χ. λίγα κρούσματα με καθυστερημένη ιχνηλάτηση μπορεί να οδηγήσουν σε μεγάλα κόστη απώλειας πτήσεων).
  4. Με βάση τα παραπάνω, η μεθοδολογία μας βασίζεται στην ομαδοποίηση επισκεπτών (γκρουπ/νησίδες, μικρού πλήθους) ανά ξενοδοχείο και προορισμό, την ζωνοποίηση μετακίνησης επισκεπτών (mobility) και την στοχευμένη επικοινωνία και πωλήσεις προορισμού με βασικό γνώμονα: α) εύκολη και πολύ γρήγορη ιχνηλάτηση περιστατικών και β) ασφαλή απομόνωση ύποπτων αλλά και «καθαρών» ομάδων.
  5. Ανεξαρτήτως απομόνωσης εντός εγκατάστασης ή σε ξενοδοχεία καραντίνας απόλυτη προτεραιότητα είναι η αποσυμφόρηση νοσοκομειακών υποδομών αλλά και η δυνατότητα ευέλικτου «ανοίγματος» και lockdown του προορισμού ανάλογα με την επιδημιολογική εξέλιξη.
  6. Εκπαίδευση ομάδων διαχείρισης κρίσεων από όλους τους «οργανικούς» και επιτελικούς χώρους,
    οι οποίοι θα μιλάνε την «ίδια γλώσσα» και οι οποίοι θα είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι έτσι
    ώστε να μπορούν ανά πάσα στιγμή να «διακόψουν» τη πιθανή διασπορά
  7. Επιμέρους δευτερεύοντα θέματα είναι ο συγκεντρωτικός έλεγχος κρατήσεων, η εγκατάσταση
    ^Ι-ΰιτίθσυστήματος πληροφόρησης δεδομένων, η στόχευση σε συγκεκριμένα κοινά πελατών, ο
    έλεγχος προσγειώσεων-απογειώσεων για μείωση χρόνων απολυμάνσεων αεροδρομίων κ.λ.π.

Η Ομάδα μας έχει διαμορφώσει Οδηγό-Πλαίσιο (“FLATOD-19 “Strategic Guide) που μπορεί να εξειδικευτεί για κάθε προορισμό που δέχεται αλλοδαπούς επισκέπτες είτε σε επίπεδο χώρας, είτε σε επίπεδο τόπου ή ακόμα και σε επίπεδο ξενοδοχείου και είναι στη διάθεσή κάθε ενδιαφερομένου για διευκρινίσεις και παρουσίαση.

ΟΜΑΔΑ FLATOD-19

Η μεθοδολογία μας αναπτύχθηκε από εξειδικευμένα στελέχη και επιστήμονες-συμβούλους πολλών συμπληρωματικών κλάδων της τουριστικής βιομηχανίας από 4 χώρες:

  • Δημήτρης Βασιλείου, BEng (Industrial), MSc Management Science & Operational Research, Destination Marketing & Gastronomy Tourism expert, οwner “Authentic Greece” – συντονιστής
  • Καθ. Μιχάλης Τοανόγλου, D Hospitality Management, Sustainable Destination Management expert, South Korea – τεχνικός υπεύθυνος
  • Εμμανουήλ Πατεράκης, Γενικός/Οικογενειακός Ιατρός, μέλος ΔΣ Ιατρικού συλλόγου Ηρακλείου
  • Αλέξανδρος Τσατσαρούνος, BSc, MSc Political Science & Sociology, Σύμβουλος Διαχείρισης Τουριστικών Προορισμών & Επιχειρήσεων
  • Κική Δομζαρίδου, Chemist, MSc, MBA, Quality Management Systems expert, Food Safety Lead Auditor
  • Κοσμάς Καζάνας, MD, MSc Biostatistics, Πνευμονολόγος-Φυματιολόγος
  • Χρήστος Μελάς, Ass. Prof. in Health Informatics, School of Health Sciences, Hellenic Mediter. University – collaborating Academic Staff, Hellenic Open University
  • Βασίλης Ζησιμόπουλος, BEng, MSc in Sustainable Development and Environmental Management, CEO – Founder Costa Nostrum- Sustainable Beaches
  • Δημήτριος Σούκερας, MBA(ER), SJSU Faculty, Risk & Incident Analysis Expert – CEO O.Diagnosis Ltd, Risk Management Solutions
  • Χρίστος Μαμίδης, ΒΒΑ, ΜΒΑ, Communication expert / PR Strategist, PR&More Ltd, Cyprus
  • Αργυρή Κατοπώδη, MSc in Finance, Ξενοδόχος
  • Άγγελος Σανόπουλος, BEng, MSc in Spatial Planning & Regional Development, CEO M&E Factory, Austria
  • Μόρφης Τσαλικίδης, BSc Economics, MSc Finance, MSc Management Science & Operational Research, Operational Excellence Consultant, Morphis Consulting, Spain

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

DISCLAMER:

Η Ομάδα μας κατέβαλε από την αρχή της πανδημίας μια προσπάθεια, θα λέγαμε “οραματίστηκε” να καλύψει ένα κενό σχεδιασμού, για να βοηθήσει την Ελλάδα, αλλά και άλλες χώρες να δώσουν πρακτικές λύσεις, σε πολύπλοκα προβλήματα στη Διαχείριση Προορισμών στην εποχή των επιδημιών.

  • Επισημαίνουμε ότι η προσπάθειά μας, και με δεδομένο ότι είναι ερευνητική άρα και καινοτόμα, ΔΕΝ διεκδικεί δάφνες πληρότητας ή τελειότητας.
  • Το μοντέλο μας απευθύνεται για την ώρα σε συγκεκριμένα είδη επιμέρους προορισμών, όπως πχ η Ελλάδα και οι τόποι της, ενώ δεν έχει ακόμη ενσωματώσει πλήρως όλα τα θέματα sales,marketing και branding που προκύπτουν (τα οποία ήδη επεξεργαζόμαστε).
  • Δεν έχουμε επίσης καλύψει ακόμη το operationallevel ενός προορισμού αλλά και των ξενοδοχείων του σε κάποια επιμέρους θέματα.
  • Σε καμία περίπτωση δεν έχουμε τη δυνατότητα να υποκαταστήσουμε τις δομές του κράτους ή εξειδικευμένων επιστημονικών οργανισμών σε διάθεση δεδομένων ή στη χρήση μοντέλων, αν και σχεδιάζουμε να αναπτύξουμε ένα νέο, εστιασμένο στον τουρισμό.
  • Με βάση αυτά είναι ίσως αντιληπτό, ότι είμαστε ανοιχτοί σε συνεργασίες με άτομα και Ομάδες/Φορείς με συγγενή ενδιαφέροντα, αλλά και στην πιθανότητα διεύρυνσης της ομάδας μας. Είμαστε ανοικτοί σε κάθε συνέργεια και κάθε συνεργασία με κάθε ενδιαφερόμενο που θέλει και μπορεί να συνεισφέρει.
  • Σε κάθε περίπτωση η Ομάδα μας θα τεθεί στη διάθεση του Ελληνικού Κράτους που έχει να αντιμετωπίσει μια τιτάνια και πολύπλοκη στρατηγική πρόκληση στο τουριστικό και επιδημιολογικό σκέλος, ενώ μπορούμε να υποστηρίξουμε Προορισμούς (Περιφέρειες και Δήμους και Ενώσεις Ξενοδόχων) να αντιμετωπίσουν τις τεράστιες προκλήσεις που, νομίζουμε ότι, είναι κάπως υποτιμημένες.
  • Πέρα από το στρατηγικό επίπεδο, πιστεύουμε ότι σε επίπεδο πρακτικής λειτουργίας των προορισμών σε περιβάλλον πανδημίας απαιτούνται σύνθετες, πολύ-επίπεδες, και διεπιστημονικές λύσεις ώστε ο τουρισμός να λειτουργήσει με ασφάλεια αλλά με «ειδικές κατά περίπτωση συνθήκες».
  • Θεωρούμε δε, ότι Οι αλλαγές αυτές σίγουρα δεν γίνεται να καταργήσουν τον μαζικό τουρισμό εν μια νυκτί, αλλά προφανώς θα τον μεταλλάξουν (με διαφορετικό ρυθμό κατά περίπτωση) σε κάτι ποιο βιώσιμο και πιο ανθεκτικό σε παρόμοιες κρίσεις, αλλά και σε κάτι ποιο αποτελεσματικό για τις τοπικές κοινωνίες, το φυσικό περιβάλλον αλλά και εν τέλει για τις νέες ήδη διαμορφωμένες ανάγκες του σύγχρονου τουρίστα και ταξιδιώτη.

Για περαιτέρω πληροφορίες παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας:

DimitrisE. Vassiliou, e-mail: dvas@apelop.gr, τηλ. 6932.277.779 MichalisToanoglou, e-mail: toanogloum@icloud.com

https://destination-management.gr/?page id=4647 Facebook

*Ευχαριστούμε τον Δημήτρη Βασιλείου και την ομάδα FLATOD-19 που μοιράζονται μαζί μας την εμπειρία τους και την γνώση τους στα ζητήματα στο χώρο α) της πανδημίας β) του Τουρισμού και γ) της διασύνδεσής τους.

Η σύγχρονη μεθοδολογία τους αναπτύχθηκε από εξειδικευμένα στελέχη και επιστήμονες-συμβούλους πολλών συμπληρωματικών κλάδων της τουριστικής βιομηχανίας από 4 χώρες.