S.O.S: Υβριδική κρίση

581
Η σημερινή θεματολογία του S.O.S αφορά την οικονομία…
Ο Θεμιστοκλής Λαζαρίδης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, «ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ ΕΝΩΠΙΟΝ ΜΙΑΣ ΥΒΡΙΔΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ»
«Έχουμε όλα τα θεμελιώδη στοιχεία που οδηγούν σε κρίση την επόμενη διετία-τριετία τουλάχιστον. »
«Είναι μια κρίση ανάπτυξης και μια κρίση δημοσιονομικής και χρηματοοικονομικής σταθερότητας», λέει.
«Ειδικά στην Ελλάδα, που το δημόσιο χρέος έχει εκτοξευτεί και αυτό θα φανεί τον Δεκέμβριο στον προϋπολογισμό. Θα πρέπει να δούμε τις δεσμεύσεις του Υπουργείου Οικονομικών στο μεσοπρόθεσμο, όπου θα καταλάβουμε τις πραγματικές προγραμματικές δηλώσεις του τι θα γίνει στη χώρα την επόμενη διετία», λέει ο κ. Λαζαρίδης.
«Είναι όμως και κρίση ανάπτυξης. Η Ελλάδα έχει μια ανάπτυξη που είναι αναιμική, διότι είναι από τις πιο ακριβές στην Ευρώπη σε τηλεπικοινωνίες, μεταφορές, ενέργεια. Το μοναδικό στοιχείο που βρίσκεται σε υπερπροσφορά είναι το ανθρώπινο δυναμικό. Το οποίο όμως ακόμα και αυτό φεύγει.
Έχουμε όλα τα θεμελιώδη στοιχεία που οδηγούν σε κρίση την επόμενη διετία-τριετία τουλάχιστον.
Η όποια ανάπτυξη των τελευταίων χρόνων ήταν μια λογική αντίδραση της αγοράς στην υπερδεκαετή κρίση.Τα τελευταία χρόνια μάλιστα η ανάπτυξη πυροδοτήθηκε από τον πληθωρισμό.
Δεν είναι ουσιώδης ανάπτυξη. Αν το δούμε κατά μονάδα, δηλαδή πόσες μονάδες παράχθηκαν από το κάθε προϊόν, ο αριθμός είναι μειωμένος», επισημαίνει.
Η Ελλάδα έχει μια ανάπτυξη που είναι αναιμική, διότι είναι από τις πιο ακριβές στην Ευρώπη σε τηλεπικοινωνίες, μεταφορές, ενέργεια. Το μοναδικό στοιχείο που βρίσκεται σε υπερπροσφορά είναι το ανθρώπινο δυναμικό. Το οποίο όμως ακόμα και αυτό φεύγει. Για παράδειγμα είμαστε η χώρα με τον μικρότερο σιδηρόδρομο στην Ευρώπη. Η όποια ανάπτυξη λοιπόν, όπως του 2019 οφειλόταν στον τουρισμό
«Από την άλλη πλευρά, η Ευρώπη πρέπει επιτέλους να τοποθετηθεί για το αν θέλει να είναι καταναλωτής ή παραγωγός η Ευρώπη, ώστε να γίνουν και οι κατανομές των επενδύσεων. Δεν υπάρχουν επενδύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας στην Ευρώπη.
Λέμε τα τελευταία δύο χρόνια για το πρόβλημα με τους ημιαγωγούς. Πόσα καινούρια εργοστάσια για παραγωγή ημιαγωγών υπάρχουν; Στην Ευρώπη ούτε ένα
Το κόστος συναλλαγής στην Ελλάδα είναι τεράστιο σε σχέση με την Ευρώπη. Οι προμήθειες για τις μεταφορές είναι πανάκριβες. Το κόστος κεφαλαίου τεράστιο. Η Διαφορά επιτοκίων δανεισμού και επιτοκίων καταθέσεων είναι ιλιγγιώδης. Το τραπεζικό σύστημα δεν αναλαμβάνει κανένα ρίσκο. Απολύτως κανένα. Είμαστε από τις λίγες χώρες που έχει συμβεί αυτό. Έχουν διασωθεί οι τράπεζες 4-5 φορές και δεν έχουν καμία συμβολή στη ροή χρήματος. Αν έχετε μια ιδέα, μια πατέντα και θέλετε να τη χρηματοδοτήσετε, έχει πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα; Όχι. Δεν επιτυγχάνει λοιπόν η βασική αποστολή των τραπεζών, που είναι να μετατρέπουν τις καταθέσεις σε δάνεια και επενδύσεις. Είναι ένα καρτέλ με τεράστια κόστη συναλλαγών και αυτό δείχνει πως δεν υπάρχει διέξοδος παρά μόνο αν υπάρξει πρωτοβουλία δημιουργίας μιας εταιρείας επενδύσεων που θα αναλάβει επιτέλους και ένα ρίσκο».
Τα κέρδη των τραπεζών με τι ρίσκο τα πέτυχαν; Ποιόν κίνδυνο έχουν αναλάβει; Κανέναν. Όλα τα δάνεια είναι εγγυημένα και αν αποτύχουν θα πληρωθούν από το δημόσιο. Αυτό δεν είναι τραπεζική, είναι κάτι άλλο. Στην Καλιφόρνια μια μεγάλη τράπεζα πτώχευσε. Στην Ελλάδα δεν πτωχεύει ποτέ καμία από τις συστημικές. Από τα 410 δις του χρέους τα 200 αφορούν τις ανακεφαλαιοποιήσεις των τραπεζών. Θα μπορούσαμε να έχουμε χτίσει ένα υγιέστατο τραπεζικό σύστημα και δεν το κάναμε».
«Η οικονομία μας είναι στημένη σαν να είναι ο παράδεισος των καρτέλ. Επιχειρήσεις που περιορίζουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό πνίγοντας την οικονομία. Σούπερ μάρκετ λειτουργώντας ως καρτέλ αυξάνουν τις τιμές. Οι τιμές στα τρόφιμα αυξάνονται από την καρτελοποιημένη αγορά. Δεν υπάρχει η βούληση για ένα νέο μοντέλο οικονομίας. Δεν είναι φιλελεύθερη οικονομία αυτή.