Οι απαντήσεις Σιφναίου στα ερωτήματα για τον FSRU Αλεξανδρούπολης

655
  • Έκτακτη συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου με καλεσμένο τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Gastrade λίγες μόνο εβδομάδες πριν την επίσημη έναρξη λειτουργίας του έργου
  • Για καταστροφή τεράστιου αλιευτικού πεδίου, έκανε λόγο ο πρόεδρος των αλιέων Προβληματισμοί συμβούλων και πολιτών

Της Κικής Ηπειρώτου

Μόλις μία στο εκατομμύριο, σύμφωνα με την Gastrade, είναι η πιθανότητα να προκληθεί ατύχημα κατά τη λειτουργία της πλωτής μονάδας FSRU, ενώ και η περίπτωση μίας τρομοκρατικής επίθεσης θεωρείται εξαιρετικά μικρή. Παράλληλα, η εταιρεία έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, ώστε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της επένδυσης να είναι από ελάχιστο ως μηδενικό.

Μετά από 12 χρόνια, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade Κωστής Σιφναίος μαζί με την επιστημονική ομάδα της εταιρείας παρέστη και πάλι στην έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αλεξανδρούπολης, μετά από πρόσκληση του Δημάρχου Γιάννη Ζαμπούκη και απαίτηση του σώματος. Απαντώντας στις παρατηρήσεις δημοτικών συμβούλων ότι χρειάστηκε να περάσουν τόσα χρόνια από την τελευταία ενημέρωση του Δημοτικού Συμβουλίου από την εταιρεία, ο ίδιος είπε ότι δεν είχε λάβει νωρίτερα κάποια σχετική πρόσκληση.

Στην αρχική του τοποθέτηση, ο κ. Σιφναίος σημείωσε πως η πλωτή μονάδα, που από τον περασμένο Δεκέμβριο έχει εγκατασταθεί περίπου 10 χιλιόμετρα από την ακτή της Μάκρης, θα ξεκινήσει στα τέλη Απριλίου, εκτός απροόπτου, την εμπορική της λειτουργία. Σε αυτή τη φάση, η μονάδα είναι ολοκληρωμένη κατά 99,5% και εκτελούνται όλες οι απαραίτητες δοκιμές με το δοκιμαστικό φορτίο που έφτασε πριν λίγες ημέρες στην εξέδρα.

Με την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας εκτιμάται πως θα φτάνει στην περιοχή μας ένα δεξαμενόπλοιο κάθε μήνα  (στην πορεία ίσως και περισσότερα), προκειμένου να ξεφορτώνει το φυσικό αέριο, το οποίο εντός της πλατφόρμας θα αεριοποιείται και θα οδηγείται στη συνέχεια μέσω των υποθαλάσσιων αγωγών στο εθνικό σύστημα του ΔΕΣΦΑ στην Αμφιτρίτη. Από εκεί, περίπου το 30% της ποσότητας θα διοχετεύεται στην εγχώρια αγορά και το υπόλοιπο 70% θα εξάγεται.

Θέματα ασφαλείας

Από την πλευρά της εταιρείας, ο κ. Μόσχος, αναφέρθηκε σε μελέτες που έχουν γίνει αναφορικά με τα θέματα ασφάλειας του FSRU, το οποίο θα διαχειρίζεται περίπου 5,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ανά έτος.

Στις μελέτες ασφαλείας, με την χρήση διάφορων μοντέλων και λογισμικών, οι επιστήμονες εξετάζουν όλα τα πιθανά σενάρια που μπορεί να υπάρξουν σε περίπτωση ατυχήματος, καθώς και τους ενδεδειγμένους τρόπους αντιμετώπισής τους και μείωσης των επιπτώσεων. Στο ειδικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης που έχει εκπονηθεί και το οποίο έλαβε, όπως προβλέπεται, την έγκριση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Αλεξανδρούπολης, αναφέρονται όλα τα σενάρια και οι ενέργειες για την άμεση αντιμετώπιση όποιου ατυχήματος προκύψει.

Όπως σημείωσε ο κ. Μόσχος, η πιθανότητα για ένα ατύχημα στην πλατφόρμα είναι 1 στο εκατομμύριο. Ακόμη και στην τραβηγμένη, όπως τη χαρακτήρισε, περίπτωση που υπάρξει κάποια σύγκρουση μεταξύ του δεξαμενόπλοιου που θα έρχεται μία φορά το μήνα και της πλωτής μονάδας, οι δεξαμενές είναι κατασκευασμένες με τέτοιο τρόπο, με διπλό τοίχωμα και με τη δυνατότητα να κλείνουν οι βάνες μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, σε περίπτωση κάποιας αστοχίας, ώστε να παρέχεται προστασία από μία ενδεχόμενη διαρροή.

Στο χειρότερο σενάριο, αν δημιουργηθεί κάποιο ρήγμα και υπάρξει διαρροή υγροποιημένου φυσικού αερίου, θα δημιουργηθεί μία λίμνη στο σημείο και στη συνέχεια δημιουργηθεί μία φλόγα, η οποία ίσως επηρεάσει κάποιον εργαζόμενο, ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν θα αποτελέσει κίνδυνο για τους ανθρώπους σε Αλεξανδρούπολη ή Μάκρη. Όπως ανέφερε, έχουν υπάρξει ατυχήματα, αλλά έλαβαν χώρα κυρίως στα διυλιστήρια όπου συμπιέζεται το φυσικό αέριο.

Σημείωσε ακόμη πως προβλέπεται από τη νομοθεσία η σύσταση κλιμακίου ελέγχου από εμπλεκόμενους φορείς της περιοχής, με τη συμμετοχή των Υπουργείων Ενέργειας και Περιβάλλοντος και Υγείας, οι οποίοι έχουν το δικαίωμα να ζητούν τη διενέργεια ελέγχου στην πλατφόρμα ώστε αν εντοπιστεί κάποιο πρόβλημα, η εταιρεία να πρέπει να το επιλύσει σε εύλογο χρονικό διάστημα. Όπως σημείωσε ο κ. Μόσχος αυτό είναι κάτι που αποτελεί δικαίωμα των τοπικών αρχών και πολιτών και εφόσον το επιθυμούν θα πρέπει να το υλοποιήσουν.

Σε ερώτημα του επικεφαλής της παράταξης ΑΡΧΗ Σταύρου Σταυράκογλου, για χρήση μεθανίου και χλωρίου, ο κ. Σιφναίος σημείωσε πως στην αρχική μελέτη προβλέπονταν μικρή ποσότητα χλωρίου, αλλά δεν προβλέπεται πλέον, ενώ για το μεθάνιο σημείωσε πως η μόνη ουσία που εκλύεται είναι διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο έχει γίνει κάθε προσπάθεια για να μετριαστεί.

Επιπλέον, όπως αναφέρθηκε, υπάρχουν δύο ζώνες ασφαλείας σχετικά με το έργο, μία περίπου 1.000 μέτρα από τα εξωτερικά όρια της πλατφόρμας, όπου απαγορεύεται κάθε πλωτό μέσο, αλιεία, πτήση drone κτλ και μία εκατέρωθεν της διαδρομής των αγωγών σε πλάτος 1.000 μέτρων, με απαγόρευση αλιείας, αγκυροβολίας σκαφών, χρήσης  υποβρύχιων drone κτλ.

Η δημοτική σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης Νίκη Δραμανίδου έθεσε μεταξύ άλλων το θέμα της δολιοφθοράς, για το οποίο ο κόσμος ανησυχεί και δεν θα πρέπει να το προσπερνά κανείς με τόση ευκολία. Αμφισβήτησε τα περί πράσινης ανάπτυξης, τονίζοντας πως το μόνο πράσινο θα είναι τα δολάρια των εταιρειών.

Το θαλασσινό νερό

Όπως σημείωσε ο κ. Σιφναίος, το υβριδικό σύστημα με το οποίο θα λειτουργεί η μονάδα, με ανοιχτό και κλειστό κύκλωμα, σημαίνει ότι το θαλασσινό νερό, το οποίο θα είναι σε μία θερμοκρασία 15-24 βαθμούς κελσίου, αναλόγως με την εποχή, θα έρχεται σε επαφή με το φυσικό αέριο το οποίο θα είναι σε υγρή μορφή στους -160 βαθμούς, κι έτσι θα το θερμαίνει και θα το αεριοποιεί. Όταν το νερό της θάλασσας φεύγει από τη μονάδα, δεν θα φέρει τοξικά στοιχεία, όπως αναφέρθηκε, κα μέσα σε απόσταση λίγων μέτρων θα επανέρχεται στην πρότερη θερμοκρασία. Το φυσικό αέριο που θα φεύγει μέσω των αγωγών θα είναι σε θερμοκρασία 0 με 5 βαθμούς κελσίου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη μελέτη διασποράς του επιστρεφόμενου θαλασσινού νερού, περίπου στα 60 μέτρα από την πλατφόρμα, το νερό θα επανέρχεται στην θερμοκρασία περιβάλλοντος.

Αναφορικά με καταγγελία πολίτη σχετικά με τον θόρυβο που προέρχεται, όπως αναφέρθηκε, από τη μονάδα και φτάνει μέχρι την ακτή, οι εκπρόσωποι της εταιρείας σημείωσαν πως δεν υπάρχει τέτοιο ζήτημα. Ο κ. Σιφναίος μάλιστα επεσήμανε πως έχει υπάρξει μελέτη θορύβου από την εταιρεία, όπως ζητήθηκε από την Αντιπεριφέρεια Έβρου, λόγω … κακού προηγούμενου με rave party που είχε γίνει πριν χρόνια στη Σαμοθράκη και από το οποίο υπήρχε όχληση μέχρι την Αλεξανδρούπολη!

Ανταποδοτικά και θέσεις εργασίας

Σε αναφορές δημοτικών συμβούλων για τα ανταποδοτικά, και με δεδομένο ότι λίγες ώρες νωρίτερα είχε γίνει γνωστό πώς η Gastrade αποδέχεται τα αιτήματα του Δημάρχου για δημιουργία ΜΕΘ Παίδων στο ΠΓΝΑ και για δωρεάν τροφοδοσία με φυσικό αέριο των σχολείων του Δήμου, ο κ. Σιφναίος σημείωσε πως το πρόγραμμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης είναι ανοιχτό και σε εξέλιξη. «Δεν έχει ημερομηνία λήξης και θέλουμε να το διαμορφώσουμε όλοι μαζί. Ξεκινάμε με τα δύο αιτήματα του Δημάρχου και στην πορεία θα ενσωματώσουμε κι άλλες προτάσεις, στον βαθμό που μπορούμε».

Στο θέμα της στελέχωσης της ΜΕΘ Παίδων αναφέρθηκε ο επικεφαλής της παράταξης «Πόλη και Πολίτες» Νίκος Γκότσης, τονίζοντας πως θα πρέπει για όσα δεσμεύεται η εταιρεία να υπάρχει και χρονοδιάγραμμα.

Ο δημοτικός σύμβουλος της ίδιας παράταξης και γραμματέας του Δημοτικού Συμβουλίου Γιάννης Βαταμίδης μεταξύ άλλων έθεσε το θέμα των θέσεων εργασίας. Ο κ. Σιφναίος σημείωσε πως στην πλατφόρμα απασχολείται ναυτικό προσωπικό, το οποίο αλλάζει κάθε 3 μήνες, σε δύο βάρδιες, πρόκειται για περίπου 80 εργαζόμενους, που είναι κυρίως Έλληνες, τόσο οι αξιωματικοί όσο και το πλήρωμα. Στο μέλλον θα μπορέσουν να απασχοληθούν και άτομα από την περιοχή στα συγκεκριμένα πόστα, δηλαδή καπετάνιοι, μηχανικοί, ναυτικοί. Στα 4 ρυμουλκά, τα οποία όπως είπε είναι τελευταίας τεχνολογίας, εργάζονται 26 άτομα, τα 11 από τον Δήμο Αλεξανδρούπολης, 5 που μετοίκησαν από αλλού και οι υπόλοιποι από Κομοτηνή, Ξάνθη κτλ. Σε βάθος χρόνου προφανώς και θα υπάρξουν κι άλλες ανάγκες και θέσεις εργασίας και ο τοπικός πληθυσμός έχει προτεραιότητα, σύμφωνα με την Gastrade.  Ο κ. Βαταμίδης ρώτησε και για τον κύκλο εργασιών της εταιρείας, ωστόσο ο κ. Σιφναίος σημείωσε πως δεν είναι εύκολο να απαντηθεί το ερώτημα αυτό, καθώς οι τιμές του φυσικού αερίου είναι διαρκώς μεταβαλλόμενες. 

Ανησυχία για την αλιεία και περιβαλλοντικά

Ο Δημήτρης Σαρίκας, πρόεδρος του Αλιευτικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης σημείωσε πως αποτέλεσε τεράστιο πλήγμα για τους αλιείς ο περιορισμός του αλιευτικού πεδίου, καθώς η περιοχή που καταργήθηκε λόγω της πλατφόρμας ήταν η πλέον σημαντική τόσο για τις μηχανότρατες, όσο και για τους παράκτιους αλιείς.

Χαρακτήρισε ως «παγκόσμια πρωτοτυπία» το να μη γίνεται κάθετα από την ακτή η πλωτή μονάδα, σημειώνοντας πως και μόνο η φάση κατασκευής του έργου επιβάρυνε το θαλάσσιο περιβάλλον με αποτέλεσμα να χαθούν πολλά είδη, με ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες για τα εισοδήματα των ψαράδων.

Θεμιτούς χαρακτήρισε τους προβληματισμούς του κ. Σαρίκα ο κ. Σιφναίος, αναφερόμενος και στην Αλεξανδρούπολη των παλαιών χρόνων που χαρακτηρίζονταν ως «Ψαροχώρι». Σημείωσε πως η φάση κατασκευής με εκσκαφές μέσα στη θάλασσα κράτησε μόλις 25 ημέρες τον Αύγουστο, με τον κ. Σαρίκα να έχει διαφορετική γνώμη.

Ο εκπρόσωπος της Οικολογικής Εταιρείας Έβρου Γιώργος Δεμερίδης υπογράμμισε πως με το έργο αυτό παραβιάζονται κατάφωρα 3 από τις 12 αρχές βιώσιμης ανάπτυξής που αποτελούν νόμο του κράτους. Αναφέρθηκε στην εναλλακτική πρόταση που υπήρχε στις μελέτες της εταιρείας για τη χωροθέτηση, αντί για τη Μάκρη στην περιοχή της Μεσημβρίας, όπου θα είχε λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Από την πλευρά του ο κ. Σιφναίος σημείωσε πως είναι υποχρεωτικό να βάζει κανείς σε αυτές τις μελέτες και εναλλακτική πρόταση, ωστόσο η περιοχή της Μάκρης ήταν πάντα η πρώτη επιλογή για πάρα πολλούς λόγους, τονίζοντας πως «εμείς προσπαθούμε να δείξουμε ότι το έργο δεν έχει πάρα πολλές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όπως λέτε».

Ο πρώην πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Αλεξανδρούπολης Κώστας Πανταζίδης σημείωσε πως ο διάλογος και η ενημέρωση θα έπρεπε να είχαν ξεκινήσει πολύ νωρίτερα, επισημαίνοντας πως είναι μύθευμα ότι το έργο είναι εθνικών συμφερόντων, αφού είναι μόνο ιδιωτικών. Ρώτησε τον κ. Σιφναίο αν οι εγκαταστάσεις LNG περιλαμβάνονται στις ρυπογόνες, σύμφωνα με την οδηγία Seveso και αν στην περιοχή που χωροθετείται και που χαρακτηρίζεται ως περιοχή Natura απαγορεύεται σύμφωνα με το εθνικό και κοινοτικό δίκαιο η δραστηριότητα τέτοιων εγκαταστάσεων.

Ο κ. Σιφναίος απάντησε πως η περιοχή χαρακτηρίστηκε ως Natura μετά την αδειοδότηση της επένδυσης, το 2017.  Όπως υποστήριξε, δεν αρκεί μία εγκατάσταση να υπόκειται απλώς στην οδηγία Seveso, θα πρέπει να υπάρχουν κι άλλοι όροι και προϋποθέσεις που να λειτουργούν σωρευτικά και που εν προκειμένω δεν υπάρχουν. Κλείνοντας, είπε πως «οι πρώτοι που δεν θα τολμούσαμε να εγκατασταθούμε σε μία περιοχή, αν υπήρχε έστω και 1% κίνδυνος να μην είμαστε σύννομοι με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, θα ήμαστε εμείς».

Αναφέρθηκε στις επιπλέον μελέτες που ζητήθηκαν από την Ευρώπη για το θαλάσσιο περιβάλλον, προκειμένου να αποδειχθεί ότι η επένδυση δεν επηρεάζει αρνητικά. Με τη χρήση εξειδικευμένων σκαφών και μετρητών λαμβάνονται διάφορες παράμετροι για ψάρια και θηλαστικά, οι οποίες μεταξύ άλλων έδειξαν και μία αύξηση τελευταία στους πληθυσμούς της φώκαινας, είδος υπό προστασία της περιοχής. Οι μετρήσεις αυτές θα γίνονται σε τακτά χρονιά διαστήματα στο πλαίσιο ειδικών περιβαλλοντικών αξιολογήσεων, σύμφωνα με τον κ. Σιφναίο.

Ο πρώην Αντιδήμαρχος Αλεξανδρούπολης Ανδρέας Καφετζής εξέφρασε τον προβληματισμό του για το πώς μπορεί να συνδυαστεί μία τέτοια «ενεργειακή καταιγίδα» με τον ολοένα αναπτυσσόμενο τουρισμό που έχει η περιοχή μας και που ήρθε τα τελευταία χρόνια ως «μάννα εξ ουρανού», την στιγμή που στην υπόλοιπη Θράκη ξενοδοχεία βγαίνουν στο σφυρί.

Ο κ. Σιφναίος εκτίμησε ότι τουρισμός και επενδύσεις μπορούν να συνυπάρχουν και συνυπάρχουν. Η επένδυση, όπως είπε, έχει ελάχιστο ως μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, και ο τουρισμός αναπτύσσεται συνέχεια, αφού οι επενδύσεις γενικώς βοηθούν στο όλο κλίμα.

Να σημειωθεί πως πριν την έναρξη της συνεδρίασης, έξω από το Δημαρχείο, συγκεντρώθηκαν  πολίτες με πανό, ενώ έντονη ήταν η παρουσία της Αστυνομίας. Στην αρχή της συνεδρίασης υπήρξε μια αναστάτωση από την απαγόρευση σε νέους που θέλησαν να παρακολουθήσουν τη συνεδρίαση, γεγονός που προκάλεσε αντιδράσεις. «Ανεπίτρεπτα τα face control, οι συνεδριάσεις είναι δημόσιες για τους πολίτες» αντέτειναν παρευρισκόμενοι πολίτες εντός της αίθουσας του συμβουλίου.   Τελικώς, με την παρέμβαση του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Χρήστου Γκουγκουλάκη, οι εντάσεις αποφεύχθηκαν και όσοι πολίτες επιθυμούσαν ανέβηκαν στον 2ο όροφο για να παρακολουθήσουν τη συνεδρίαση.

Οι απαντήσεις Σιφναίου στα ερωτήματα για τον FSRU Αλεξανδρούπολης