Έρχονται αυξήσεις στα διόδια – κατά 12%

9140

Πάνω σε νέα πρόταση των εταιρειών για επιμερισμό των αυξήσεων των διοδίων σε επόμενα έτη, ξεκινά ο νέος γύρος διαπραγμάτευσης των παραχωρησιούχων με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με σκοπό την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης για να μην προχωρήσουν οι ανατιμήσεις κατά 12% που προβλέπει η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των διοδίων για το 2023.

Οι συζητήσεις μεταξύ δημοσίου και εταιρειών συνεχίζονται, καθώς στην τελευταία συνάντηση της περασμένης Πέμπτης που έγινε μεταξύ των τεσσάρων ομίλων που εκπροσωπούν τις έξι συμβάσεις παραχώρησης και του υπουργείου, δεν επήλθε συμφωνία.

Αρμόδιες πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επισημαίνουν ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να υπάρξει μια κατανομή του κόστους μεταξύ εταιρειών, δημοσίου και χρηστών. Σε αυτή την λογική, επισημαίνουν, το δημόσιο πρότεινε την μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13%, με ένα μέτρο που έχει υπολογιστεί ότι θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό με 69 εκατ. ευρώ.

Προϋπόθεση, όπως αναφέρουν, είναι η μείωση αυτή να συνοδευτεί με αναλογική μείωση και των τελών διέλευσης στους αυτοκινητοδρόμους, ώστε τα χρήματα αυτά να μην πάνε εξ΄ολοκλήρου στις εταιρείες παραχώρησης.

Και αυξήσεις και αποζημιώσεις

Οι τελευταίες, όπως έχει γράψει το newmoney, αξιώνουν ήδη 40 έως 45 εκατ. ευρώ ως αποζημιώσεις για το πάγωμα των ανατιμήσεων για όλο το 2023, αίτημα που το ΥΠΟΜΕΔΙ αρνείται να ικανοποιήσει.

Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι οι παραχωρησιούχοι δεν δικαιούνται αποζημίωσης, καθώς δεν υπήρχε καμία έγγραφη παραίνεση του υπουργείου για να μην εφαρμοστούν οι αυξήσεις, κάτι θα συνιστούσε με βάση τους νομικούς όρους των συμβάσεων ευθύνη του δημοσίου.

Όπως επισημαίνουν, οι εταιρείες «πατούν» πάνω στις δηλώσεις κυβερνητικών παραγόντων της απερχόμενης κυβέρνησης που ανέφεραν ότι θα ανασταλούν οι αυξήσεις για να διεκδικήσουν αποζημιώσεις για το πρώτο εξάμηνο του 2023.

Στο υπουργείο τονίζουν ότι η μείωση του ΦΠΑ υπήρξε μια εναλλακτική λύση για να αποτρέψουν μια ονομαστική αύξηση στα επίπεδα του πληθωρισμού που θα είχε σημαντική επιβάρυνση. Δεν θεωρούν, όμως, ότι είναι η βέλτιστη.