“Κουζίνα φάντασμα”: Η νέα παγκόσμια τάση στις επιχειρήσεις εστίασης

513

“Κουζίνα φάντασμα”: Η νέα παγκόσμια τάση στις επιχειρήσεις εστίασης

Ενώ η φράση «κουζίνα φάντασμα» μπορεί να δημιουργήσει εικόνες στοιχειωμένων σπιτιών, σκοτεινών πύργων και αίσθηση ταινίας τρόμου η αλήθεια είναι λίγο πιο πεζή…

Μια κουζίνα-φάντασμα (επίσης γνωστή ως κουζίνα σύννεφο, σκοτεινή κουζίνα, εικονική κουζίνα , σκιερή κουζίνα , εμπορική κουζίνα, εστιατόριο μόνο για παράδοση) είναι μια επαγγελματική εγκατάσταση προετοιμασίας φαγητού και μαγειρικής για την προετοιμασία γευμάτων μόνο για παράδοση. Είναι επιχειρήσεις προετοιμασίας φαγητού χωρίς σερβιτόρους, χωρίς τραπεζαρία και χωρίς χώρο στάθμευσης. Δηλαδή δεν φαίνονται πουθενά, δεν έχουν δημόσια παρουσία και εν τέλει είναι σαν να μην υπάρχουν.

Ο όρος “κουζίνα φάντασμα” χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά σε ένα άρθρο του NBC New York το 2015. Το άρθρο ήταν επικριτικό για τις κουζίνες φαντασμάτων στη Νέα Υόρκη, όπου οι ιδιοκτήτες εστιατορίων «συνελλήφθησαν» να παρασκευάζουν φαγητά για πολλά εστιατόρια και πολλές διαφορετικές μάρκες σε εφαρμογές παράδοσης όπως το Seamless και το GrubHub.

Οι κουζίνες-φαντάσματα δεν περιλαμβάνουν βιτρίνα ή εσωτερικούς χώρους για πελάτες. Οι «σκοτεινή» κουζίνα, διαφέρει από ένα εικονικό εστιατόριο στο ότι μια κουζίνα-φάντασμα δεν είναι μια μάρκα εστιατορίου από μόνη της και μπορεί να παρέχει χώρο κουζίνας και εγκαταστάσεις για περισσότερες από μία μάρκες εστιατορίων.

Αυτές οι κουζίνες στο δημοσίευμα του NBC New York, είχαν  ονόματα και διευθύνσεις που δεν υπήρχαν σε καμία λίστα στη βάση δεδομένων και έτσι δεν μπορούσαν να επιθεωρηθούν.  Αρκετές από αυτές ήταν εγκαταστάσεις επεξεργασίας τροφίμων μη λιανικής, οι οποίες δεν διέθεταν άδειες εστιατορίου για άμεση πώληση τροφίμων σε πελάτες.  Τα περισσότερα εικονικά εστιατόρια λειτουργούν σε μια κοινόχρηστη κουζίνα . Η εμπορική κουζίνα είναι ένας πλήρης, εμπορικός χώρος κουζίνας που διατίθεται προς ενοικίαση.

Οι κουζίνες φαντάσματα έχουν αναδειχθεί ως επιχειρηματικό μοντέλο, ως απάντηση στην ταχεία αύξηση της ζήτησης των καταναλωτών για γεύματα εστιατορίου με delivery, στην αυξανόμενη χρήση εφαρμογών παράδοσης και στο χαμηλότερο κόστος που προκύπτει από τη χρήση εγκαταστάσεων κουζίνας που βρίσκονται εκτός του υψηλού ενοικίου, και εκτός αστικών περιοχών με μεγάλη εμπορική κίνηση.

Η χρήση μιας κουζίνας-φάντασμα επιτρέπει σε καθιερωμένα εστιατόρια με υπηρεσία φαγητού να επεκτείνουν τις λειτουργίες παράδοσης χωρίς να προσθέσουν άγχος στην υπάρχουσα κουζίνα, ελευθερώνει χώρο στάθμευσης για τα οχήματα παράδοσης και επιτρέπει στο εστιατόριο να εισέρχεται σε νέες περιοχές με χαμηλότερο κόστος. Επιπλέον οι κουζίνες φαντάσματα χρησιμοποιούν υπηρεσίες παράδοσης τρίτων.

Οι κουζίνες-φάντασμα ήταν ζωτικής σημασίας για τη βιομηχανία τροφίμων, επειδή επιτρέπουν στα εστιατόρια να λειτουργούν με χαμηλότερο κόστος και να συμβαδίσουν με την αυξανόμενη ζήτηση για παράδοση τροφίμων.

Εν ολίγοις, οι κουζίνες-φαντάσματα είναι φυσικοί χώροι, που επιτρέπουν σε επιχειρηματίες εστίασης να τις χρησιμοποιούν και να μαγειρεύουν τα δικά τους τρόφιμα εκτός της βασικής – κεντρικής τους κουζίνας. Υπάρχουν πολλές υπηρεσίες και μάρκες φαγητού delivery ανά τον κόσμο που εμφανίζονται μόνο στις εφαρμογές για παραγγελία.

Αν και από το 2015 που έγιναν γνωστές οι κουζίνες φάντασμα αναπτύσσονταν με σταθερό ρυθμό, η πανδημία τους έδωσε τεράστια ώθηση. Όταν οι κυβερνήσεις έκλεισαν τα σαλόνια των εστιατορίων, ως μέτρο προστασίας απέναντι στον covid, πολλά για να επιβιώσουν στράφηκαν στις κουζίνες φάντασμα, και συνέχιζαν να δημιουργούν και να διανέμουν πιάτα από το μενού τους τα οποία παρασκευάζονταν μαζικά, πολλές φορές μαζί με άλλα μαγαζιά στον ίδιο χώρο. Έτσι το επιχειρηματικό μοντέλο της «σκοτεινής κουζίνας» βοήθησε τους εστιάτορες να παραμείνουν όρθιοι στις δύσκολες συνθήκες που έφερε η πανδημία, παραμένοντας στον χώρο της εστίασης και ανταποκρινόμενοι στις νέες προσδοκίες των καταναλωτών, μειώνοντας ταυτόχρονα το λειτουργικό κόστος.

Τέλος, οι κουζίνες φαντάσματα δημιουργούν ισχυρές παρουσιάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και επενδύουν σε τακτικές ψηφιακής διαφήμισης. Τα εικονικά εστιατόρια δεν είναι οικιακοί σεφ που πωλούν τα προϊόντα τους στο διαδίκτυο, ούτε είναι διανομείς προσυσκευασμένων τροφίμων. Λειτουργούν στην ίδια κλίμακα με καθιστικά εστιατόρια και δημιουργούν μοναδικά μενού.

https://cibum.gr/nea/kouzina-fantasma-i-nea-pagkosmia-tasi-stis-epixeiriseis-estiasis