Ακρίβεια / Νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα έως 20%

6119

Νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα αναμένονται μέσα στο επόμενο διάστημα, κάτι που φέρνει νέα προβλήματα σε χιλιάδες πολίτες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς του λιανεμπορίου, οι νέες ανατιμήσεις θα κινηθούν έως 20%.

Είναι χαρακτηριστικό ότι 7 στα 10 στελέχη της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου δηλώνουν ότι έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε νέο γύρο αυξήσεων στις τιμές μέσα στο έτος, σύμφωνα με στοιχεία που είχε παρουσιάσει ο διευθύνων σύμβουλος της NielsenIQ Βάιος Δημοράγκας.

Ειδικότερα, σε δείγμα 32 διευθυνόντων συμβούλων από επιχειρήσεις της οργανωμένης λιανικής και της βιομηχανίας προκύπτει ότι σε ποσοστό 68% απάντησαν ότι θα υπάρξουν περαιτέρω αυξήσεις τιμών φέτος.

Οι νέες ανατιμήσεις θα κινηθούν έως 5%, σύμφωνα με το 35% των ερωτηθέντων, ενώ 1 στους 2 απάντησε ότι οι ανατιμήσεις θα φτάσουν έως το 10%. Υπάρχει δε και ένα μικρό ποσοστό 6% που απάντησε ότι οι αυξήσεις τιμών θα φτάσουν το 20%.

Για συνέχιση των ανατιμήσεων στα τρόφιμα, έστω και με πιο αργό ρυθμό, έκανε λόγο δημόσια και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Αυτή τη στιγμή ο πληθωρισμός στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» είναι στο 14,3%, τριπλάσιος συγκριτικά με τον μέσο πληθωρισμό.

Ποια προϊόντα σέρνουν τον χορό των αυξήσεων

Με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά είχαν τον Μάρτιο αύξηση 23,1%, δηλαδή σχεδόν 5 φορές πάνω από τον μέσο πληθωρισμό. Τον Φεβρουάριο η αύξηση που κατέγραφε η ΕΛΣΤΑΤ για τα ίδια προϊόντα ήταν 25,2%, τον Ιανουάριο 25% και τον Δεκέμβριο 25,6%.

Οι τιμές στο ψωμί και στα δημητριακά σημείωσαν αύξηση τον Μάρτιο 15,6%, έναντι αύξησης 16,8% τον Φεβρουάριο, 18,6% τον Ιανουάριο και 18,7% τον Δεκέμβριο του 2022. Τα βρώσιμα λίπη και τα έλαια εμφάνισαν αύξηση τον Μάρτιο κατά 17,5%, έναντι αύξησης 22,9% τον Φεβρουάριο, 23,1% τον Ιανουάριο και 21,7% τον Δεκέμβριο του 2022.

Παράλληλα, οι τιμές των κρεάτων σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 19,8% τον Μάρτιο έναντι αύξησης 20% τον Φεβρουάριο, 19,3% τον Ιανουάριο και 17,8% τον Δεκέμβριο. Με δεδομένο ότι υπάρχει διαφορά φάσης στην τιμολόγηση των τροφίμων -θυμίζουμε ότι οι αυξήσεις καθυστέρησαν να περάσουν στην αγορά συγκριτικά με την αύξηση των τιμών της ενέργειας-, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα χρειαστούν αρκετοί μήνες ακόμη για να δουν οι καταναλωτές τις πρώτες ουσιαστικές μειώσεις τιμών στο καλάθι του σούπερ μάρκετ.

Οι πολίτες δεν αντέχουν

Παράλληλα, όλο και περισσότερο επιδίδονται οι καταναλωτές στο κυνήγι των προσφορών και των εκπτώσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ στην προσπάθειά τους να εξοικονομήσουν χρήματα, τάση η οποία είχε υποχωρήσει τα προηγούμενα χρόνια και ενισχύθηκε χαρακτηριστικά το 2022, χρονιά κατά την οποία εκτινάχθηκε ο πληθωρισμός συμπιέζοντας τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Τα παραπάνω διαπιστώνουν οι συντάκτες έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σύμφωνα με την οποία οι «έξυπνες αγορές» μπορούν δυνητικά να εξισορροπήσουν την πίεση των ανατιμήσεων για τη συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών. Όπως προκύπτει, 6 στους 10 καταναλωτές παρακολουθούν τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ, οι οποίες για 1 στους 2 αποτελούν τον κύριο λόγο επιλογής καταστήματος. Χαρακτηριστικό της ανάγκης των καταναλωτών για διαμόρφωση τιμών σε χαμηλότερα επίπεδα είναι το γεγονός ότι το 43% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές παρά χαμηλές τιμές, έναντι 44% το 2021 και 57% το 2017. Αυτή η σταθεροποίηση δείχνει ότι οι καταναλωτές έχουν ανάγκη τόσο τις χαμηλές τιμές όσο και τις εκπτωτικές ενέργειες.

Πηγή: https://www.avgi.gr/oikonomia/446650_nees-anatimiseis-sta-trofima-eos-20