Χρήστος Δούκας: Πανηγυρίζουν γράφοντας τη “μαύρη σελίδα” για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

328

Όπως ανακοινώθηκε πριν από λίγες ημέρες  στην Αλεξανδρούπολη  με βαρύγδουπο τρόπο και όχι από την Κυβέρνηση και τα εμπλεκόμενα Υπουργεία   αλλά από τον Πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ κ. ΞΕΝΟΦΟ , προχωράει σε λίγα 24ωρα (!) ο διαγωνισμός για την  πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών (!) του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (ακούγεται για το 67%) …..

Τι μας είπαν δηλαδή;

-Η έναρξη της διαδικασίας πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΑ θα αρχίσει σε μερικά 24ωρα

-Παραδίδουμε ένα λιμάνι “καθαρό”,  χωρίς τα στοιχεία που λειτούργησαν σαν τροχοπέδη μέχρι σήμερα

Τι απέφυγαν να πουν;

-Ότι το πακέτο μετοχών του Οργανισμού αποτελείται από ΜΙΑ (1) μετοχή και αφορά τα 4 λιμάνια του Θρακικού Πελάγους (Αλεξανδρούπολη, Μάκρη, Καμαριώτισα, Θέρμα Σαμοθράκης)

– Απέφυγαν να εξηγήσουν τι σημαίνει στην πραγματικότητα η μεταβίβαση σε κάποιον ιδιώτη «επενδυτή» του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών…. Σημαίνει δηλ. την κατάργηση του Δημόσιου Φορέα Διαχείρισης  (Δημόσιος χαρακτήρας του ΟΛΑ),την  διοίκηση, διαχείριση  και επιχειρησιακό σχέδιο (BUSINESS KAI MASTER PLAN) των λιμένων από τον ξένο επενδυτή, την παραχώρηση ΟΛΩΝ των δραστηριοτήτων και λιμενικών υπηρεσιών στον ιδιώτη … ακόμη και αυτών που έχουν δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα

-Ποια είναι η ιστορική αποτίμηση και η παγκόσμια εμπειρία στη διαχείριση των λιμένων… πόσες τραγωδίες ζήσαμε από την «ιδιωτικοποίηση» των λιμένων π.χ. στη Βρετανία επί Θάτσερ (μη ξεχνάμε και την ιδιωτικοποίηση του νερού την ίδια εποχή)… ποιες χώρες άραγε πουλάνε τις βασικές υποδομές τους σε ξένους επενδυτές ;

Ας δούμε λοιπόν την πραγματικότητα , κι όχι αυτήν που θέλουν να μας παρουσιάσουν οι εμπνευστές της πώλησης των λιμανιών της περιοχής μας:

  • Η πώληση των λιμανιών είναι άκρως επικίνδυνη για εθνικούς λόγους…    αν σκεφτούμε προς στιγμή ότι τη διαχείριση των λιμανιών που βρίσκονται στο Θρακικό Πέλαγος και παίζουν ένα αναντικατάστατο ρόλο στην προστασία των συνόρων και την άμυνα της χώρας θα την έχει ένας ξένος «επενδυτής» …λόγου χάριν  Κινέζος η Αμερικάνος
  • Η μεγάλη πλειοψηφία των λιμανιών παγκοσμίως αναπτύχθηκαν με το σύστημα landlord… με Φορέα Διαχείρησης Δημόσιου ή Αυτοδιοικητικού χαρακτήρα και πολλούς ιδώτες «παρόχους λιμενικών υπηρεσιών» που μισθώνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα χώρους, υποδομές και ανωδομές των λιμανιών… Κανένας (και το εννοώ ΚΑΝΕΝΑΣ) σοβαρός επενδυτής δεν επιθυμεί την «αγορά» ενός λιμανιού …. Και καμία χώρα δεν αναπτύσσει τα λιμάνια της μεταβιβάζοντας την ιδιοκτησία , την διοίκηση και το management σε ιδιώτη επενδυτή…
  • Ποια θα είναι η επόμενη μέρα για τις υπηρεσίες και δραστηριότητες στο λιμάνι που έχουν δημόσιο ή κοινωνικό χαρακτήρα και οι οποίες λόγω του χαρακτήρα τους εν πολλοίς δεν είναι κερδοφόρες για τον Φορέα Διαχείρισης; Ποια η επόμενη μέρα για τους ερασιτέχνες αλιείς που ελλιμενίζονται στο μικρό λιμανάκι; Για την επαγγελματική αλιεία;  Για τους Ναυταθλητικούς Συλλόγους (ΝΟΑ, ΟΦΘΑ κ.α.) που επιτελούν αξιοθαύμαστο έργο κάτω από οικονομικά αβάσταχτες συνθήκες;
  • Πόσο «καθαρό» είναι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης όταν οι ιδιωτικές εκτάσεις των 200 και πλέον στρεμμάτων της Ανατολικής Χερσαίας Ζώνης βρίσκονται στη δικαστική διαδικασία και το «αξιόπιστο» Δημόσιο – ζητώντας αναβολές από τη συζήτηση του θέματος στα δικαστήρια-προχωρά στην αναγκαστική απαλλοτρίωση χωρίς καμία συνεννόηση με τους ιδιοκτήτες, επιβάλλοντας την εξαγορά των εκτάσεων (που αποτελούν και όρο επιβίωσης και ανάπτυξης του λιμένα) στην εξευτελιστική τιμή των 12 ευρώ το τετρ. μέτρο;

Τελειώνοντας, τι θα μπορούσε κάποιος να πεί για την απίστευτη απάντηση του Προέδρου του Οργανισμού κ. Χατζημιχαήλ στο ερώτημα δημοσιογράφου αν η τοπική κοινωνία θα έχει λόγο στο θέμα της αξιοποίησης του λιμένα, ο οποίος είπε «…Στο επιχειρηματικό κομμάτι , προφανώς (η τοπική κοινωνία) δεν μπορεί να έχει λόγο…»

Δηλαδή,  τι ισχυρίζεται ο κ. Πρόεδρος;

Α) Δεν πρέπει να μας ενδιαφέρει το σχέδιο ανάπτυξης του λιμανιού, ο ρόλος του οποίου άλλωστε  εντάσσεται σε ένα γενικότερο σχέδιο  εθνικής στρατηγικής και πολιτικής … Μας προτείνει να  ξεχάσουμε ότι  για τον λόγο αυτό  εκπονούνται τα εθνικά στρατηγικά σχέδια για τα λιμάνια, για την εφοδιαστική, για τα δίκτυα μεταφοράς και διανομής προϊόντων… άλλωστε, γι αυτό και όλα  αυτά  τα σχέδια  κυρώνονται από την Βουλή, και κουμπώνουν με τα αντίστοιχα Περιφερειακά και Τοπικά προγράμματα και αποτελούν Εθνικές Στρατηγικές.

Β) Μας λέει παράλληλα ότι  η τοπική κοινωνία (θεσμική και όχι), ο Δήμος , τα Επιμελητήρια, η Περιφέρεια, οι  Σύλλογοι, οι σημερινοί χρήστες του λιμένα  πρέπει   να ξεχάσουν τη άρρηκτη σχέση πόλης και λιμανιού… λες  και τα σχέδια ανάπτυξης της πόλης και του λιμανιού βρίσκονται σε παράλληλα και ασύμβατα σύμπαντα…. Λες και δεν επηρεάζει με καθοριστικό τρόπο το ένα το άλλο…. Λες και δεν ενδιαφέρει την πόλη και την τοπική οικονομία  αν ο ιδιώτης επενδυτής κάνει ένα διαλυτήριο πλοίων, μία χημική βιομηχανία ή μία οχλούσα δραστηριότητα που αλλάζει το τουριστικό προφίλ  και προοπτική της πόλης… ή κάνει μόνο στρατιωτικές διαμεταφορές χωρίς εμπορική διακίνηση, ή θέλει  να έχει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε νεκρική ακινησία… Η  τοπική κοινωνία –σύμφωνα με τον κ. ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΗΛ -δεν έχει καμία αρμοδιότητα…. λες και το λιμάνι δεν βρίσκεται στο κέντρο , στη ραχοκοκκαλιά της πόλης … με δίκτυα που είναι κοινά για την πόλη και το λιμάνι, αλλά το λιμάνι βρίσκεται σε μία βραχονησίδα μέσα στο Αιγαίο…

Αυτά  ισχυρίζονται  και μάλιστα στο δημόσιο λόγο τους  στα σοβαρά  οι διοικούντες τον Οργανισμό… και σε μετάφραση: ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟΣ, ΠΕΡΙΦΡΟΝΗΣΗ ΘΕΣΜΩΝ και ΦΟΒΟΣ από την έλλειψη επιχειρημάτων

Σας θυμίζει τίποτε αυτό;   «Στο επιχειρηματικό κομμάτι η τοπική κοινωνία δεν μπορεί να έχει λόγο…» … Εφ όσον δεν έχει λόγο ούτε για στον τρόπο ανάπτυξης του λιμένα , για τον χαρακτήρα του  και τις δραστηριότητες που θα αναπτυχθούν… (αν δηλ. θα γίνει διαλυτήριο πλοίων)… δεν πρέπει να έχει λόγο επομένως και για την ανάπτυξη επιχειρηματικών σχεδίων για την εξόρυξη του χρυσού , την απειλή για τη ζωή γενικά και όχι μόνο την ανθρώπινη ζωή…

Καλούμε λοιπόν τη τοπική κοινωνία να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων μπροστά στους επικείμενους κινδύνους για το λιμάνι, το μοντέλο ανάπτυξης του. Να παρέμβει και να ανοίξει σε όλη την κοινωνία το θέμα αυτό…  Ένα θέμα που επηρεάζει και την συνολική ανάπτυξη της περιοχής.

 Δυστυχώς αφήνουμε κάποιους να πανηγυρίζουν τη στιγμή που επιχειρούν να γράψουν μία μαύρη σελίδα για το λιμάνι μας , τα λιμάνια της Μάκρης και της Σαμοθράκης…
Αραγε ποια είναι η άποψη κάποιων μελών του σημερινού Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΛΑ που ήταν και στις Διοικήσεις των προηγούμενων ετών;

Ποια είναι η άποψη των εργαζόμενων στον ΟΛΑ και οι οποίοι συμμετέχουν με εκπρόσωπό τους στο Δ.Σ. του Οργανισμού;

                                         ΧΡΗΣΤΟΣ Π. ΔΟΥΚΑΣ

                         τ. Πρόεδρος Δ.Σ. & Δ/νων Σύμβουλος ΟΛΑ Α.Ε.