Ο ρόλος Καβάλας-Αλεξανδρούπολης στο νέο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών

323

Εξέχοντα ρόλο στο νέο μεταφορικό χάρτη έχει και η περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, με την Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη να έχουν τη μερίδα του λέοντος, λόγω, κυρίως, των εμπορικών τους λιμανιών. Άλλωστε, ένας από τους βασικούς στόχους του σχεδίου είναι η ενίσχυση της «Περιφερειακής και Διεθνούς Συνδεσιμότητας Μεταφορών». Οι συνολικές επενδύσεις του σχεδίου, πέραν αυτών που υλοποιούνται ήδη, είναι ύψους 10 δισ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τις οδικές μεταφορές και με δεδομένο ότι οι κεντρικοί οδικοί άξονες έχουν ολοκληρωθεί, το Υπουργείο Μεταφορών σχεδιάζει την ολοκλήρωση του κάθετου άξονα 70 της Εγνατίας Οδού Ξάνθης-Εχίνος-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα. Υπενθυμίζεται ότι προ ημερών ο υφυπουργός Οικονομίας, Στάθης Γιαννακίδης ανακοίνωσε τη ένταξη του τμήματος Μελίβοια-Δημάριο», ύψους 40.500.000 ευρώ, στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Όπως τόνισε «πρόκειται για έναν οδικό άξονα που «έχει κρίσιμη σημασία τόσο για τη σύνδεση της περιοχής της Ξάνθης και της Περιφέρειας ΑΜΘ με την ευρύτερη Βαλκανική, ως τμήμα ενός πανευρωπαϊκού διαδρόμου για τις εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές, όσο και για τους κατοίκους της Ξάνθης και της ορεινής περιοχής προκειμένου να χρησιμοποιούν ένα ασφαλές και σύγχρονο οδικό δίκτυο».

Το μεγάλο σχέδιο του Υπουργείο είναι στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών. Είναι δεδομένη η προσπάθεια ανάπτυξης της Σιδηροδρομικής Εγνατίας που θα συνδέει Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Αλεξανδρούπολη με τα λιμάνια της Βουλγαρίας. Στο πλαίσιο αυτό, δρομολογείται η κατασκευή σιδηροδρομικής υποδομής υψηλών ταχυτήτων που θα συνδέει την Θεσσαλονίκη με την Καβάλα, σύνδεση του λιμανιού Φίλιππος Β’ με τους Τοξότες (το έργο βρίσκεται στην τρίτη φάση εκπόνησης μελετών), καθώς και της κατασκευής γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο- Σύνορα.

Εξάλλου, εντός του σχεδιασμού, ο οποίος ήδη υλοποιείται, βρίσκονται τα εμπορικά λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης καθώς και το επιβατικό λιμάνι της Σαμοθράκης. Να σημειωθεί η σχεδιαζόμενη αναβάθμιση του αερολιμένα της Αλεξανδρούπολης.

Τέλος, σημαντικό ρόλο καλούνται να παίξουν οι σχεδιαζόμενοι διακομετακομιστικοί κόμβοι, οι υπηρεσίες logistics, η δημιουργία Εθνικού Παρατηρητηρίου Εφοδιαστικής Αλυσίδας καθώς και η ολοκλήρωση ενός βασικού δικτύου Εμπορευματικών Κέντρων, συμπεριλαμβανομένης της Αλεξανδρούπολης. Και σ’ αυτό το σενάριο, κρίνεται απαραίτητη η νέα σιδηροδρομική σύνδεση του εμπορικού λιμένα Καβάλας «Φίλιππος Β’» με το κύριο σιδηροδρομικό δίκτυο – Sea2Sea. Ο κεντρικός στόχος του υπουργείου είναιη προώθηση πρωτοβουλιών για την ανάδειξη της Ελλάδας σε Κόμβο Εφοδιαστικής Αλυσίδας στη Νότια Ευρώπη.

Ο συνολικός μεταφορικός σχεδιασμός αποσκοπεί, με την ολοκλήρωση του το 2037:

  • 12% μείωση οδικής κυκλοφορίας (σε οχηματοχιλιόμετρα).
  • 20% της συνολικής επιβατικής κίνησης των λεωφορείων εκτρέπεται από τα άλλα μέσα μεταφοράς.
  • 44% αύξηση του σιδηροδρομικού επιβατικού έργου (σε επιβατοχιλιόμετρα)
  • 35% αύξηση του σιδηροδρομικού εμπορευματικού έργου (σε τονοχιλιόμετρα)

Με αφορμή την ολοκλήρωση του ΕΣΣΜ, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«H Ελλάδα αποκτά επιτέλους Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, αποκτά ολοκληρωμένο σχεδιασμό που υπηρετεί τις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές ανάγκες της χώρας μας.

Θέλω να συγχαρώ όλους αυτούς που δούλεψαν 2 χρόνια τώρα για την εκπόνηση, την επίβλεψη και το συντονισμό του και να ευχαριστήσω την ΕΤΕπ για την χρηματοδότηση του έργου και την υποστήριξη που παρείχε.

Πλέον, όλες οι υποδομές που ωριμάζουν, χρηματοδοτούνται και υλοποιούνται στη χώρα, υπακούουν στις ανάγκες της και στις ανάγκες των πολιτών και όχι σε μικροπολιτικές και προσωπικές σκοπιμότητες.

Το ΕΣΣΜ σε συνδυασμό με το σύστημα παρακολούθησης της υλοποίησής του, μας θέτουν όλους προ των ευθυνών μας καθώς θα υπάρχουν σαφή στοιχεία που θα δείχνουν την αποτελεσματικότητα της δράσης μας στον Τομέα αυτό.

Προσωπικά από όπου κι αν θα βρίσκομαι, μέχρι την ολοκλήρωση της υλοποίησής του, θα αναζητώ τα στοιχεία εξέλιξης γιατί  είναι πρώτιστο ενδιαφέρον μου η δημιουργία όλων των Υποδομών που υπηρετούν τις ανάγκες των Μεταφορών και των πολιτών και νομίζω πως έχω δώσει δείγματα γραφής.

Στη νέα περίοδο διακυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα , αμέσως μετά τις εκλογές, δεσμευόμαστε πως το ΕΣΣΜ θα κυρωθεί και από το Ελληνικό Κοινοβούλιο».

kokkinokavalas.gr