Στην τύχη της αφέθηκε η «σιδηροδρομική Εγνατία»

1299

Στην τύχη της έχει δυστυχώς αφεθεί επί σειρά ετών η περίφημη «Σιδηροδρομική Εγνατία», παρά το γεγονός ότι αποτελεί έργο προτεραιότητας για την ΕΕ και παρότι ο σιδηρόδρομος αποκτά παγκοσμίως ρόλο-κλειδί, ιδίως στις εμπορευματικές μεταφορές. Τα σημαντικά -και πολλαπλά- οφέλη που θα κομίσει στην Ελλάδα το έργο, αποδεικνύονται κατά τα φαινόμενα ανεπαρκές κίνητρο για την ταχεία προώθησή του, με αποτέλεσμα να μην καταγράφονται αξιοσημείωτες εξελίξεις.

Τα παραπάνω επισήμανε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας, κατά την ομιλία του στο αναπτυξιακό φόρουμ με τίτλο “Επενδύοντας στις σιδηροδρομικές μεταφορές”, όπου υπενθύμισε και τα αποτελέσματα της μελέτης παλαιότερης ομάδας εργασίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ (2004-2006), με θέμα «Σιδηροδρομική ΕΓΝΑΤΙΑ, αναπτυξιακά αποτελέσματα και οικονομική βιωσιμότητα».

Παρών στο φόρουμ ήταν και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, Θάνος Βούρδας, ο οποίος αναφέρθηκε στην ταχεία ενίσχυση και ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρόμου “ως βασική προϋπόθεση για καθαρές και φτηνές μεταφορές, διεθνείς επενδύσεις, σημαντικό όγκο μεταφοράς εμπορευμάτων και μετατροπή της χώρας σε διεθνή διαμετακομιστικό κόμβο και κέντρο Logistics”. Ο ίδιος υποστήριξε ότι τα τελευταία δύο χρόνια έχουν γίνει μεγάλες προσπάθειες ολοκλήρωσης των έργων, που επί χρόνια βάλτωναν λόγω άστοχων ενεργειών και ελλιπούς χρηματοδότησης.

Επίσης, αναφέρθηκε στην πρόσφατη απόφαση της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις στον σιδηρόδρομο, απόφαση που δικαιώνει, όπως είπε, τις ελληνικές θέσεις, απαλλάσσοντας τη χώρα μας από την απειλή προστίμων και χρεών άνω των 16 δισ. ευρώ. Ακόμη, ο κ. Βούρδας μίλησε για τη νέα διπλή γραμμή Αθήνας-Θεσσαλονίκης-Ειδομένης, η οποία θα δώσει σημαντική ώθηση στον σιδηρόδρομο, ενώ παράλληλα επισήμανε ότι τα λιμάνια της χώρας μπορούν, μέσω τη σύνδεσής τους με το σιδηροδρομικό δίκτυο, να προσελκύσουν μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας, αφού υπενθύμισε ότι η Σιδηροδρομική Εγνατία είναι περίπου παράλληλη της οδικής, επισήμανε ότι η νέα σιδηροδρομική αυτή δίοδος, γνωστή και ώς άξονας Ανατολής- Δύσης, θα συνδέει την Αλεξανδρούπολη (ανατολικά) με την Ηγουμενίτσα (δυτικά).

“Η Σιδηροδρομική Εγνατία αποτελεί έργο πνοής αφού θα συμβάλλει στην αναβάθμιση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (θα γίνεται γρήγορη και ασφαλής διακίνηση φορτίων στο εσωτερικό των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης), στην ανάπτυξη του τουρισμού και στην ανάδειξη των πολιτιστικών και αρχαιολογικών χώρων της Κεντρικής Μακεδονίας και στην άμβλυνση των ανισοτήτων μεταξύ κέντρου και περιφέρειας. Παράλληλα, θα συμβάλλει στην αύξηση της αξίας γης στις περιοχές όπου διέρχεται το σιδηροδρομικό δίκτυο και φυσικά στη δημιουργία ενός σύγχρονου συστήματος παροχής υπηρεσιών σιδηροδρομικής μεταφοράς, που αναδεικνύει το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο σε ουσιαστικό και αναπόσπαστο τμήμα των Διευρωπαϊκών Δικτύων και συμβάλλει στην οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική ανάπτυξη της χώρας μας” υπογράμμισε ο Πάρις Μπίλλιας και υπενθύμισε ότι η Σιδηροδρομική Εγνατία έχει ενταχθεί στο core network Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΔΜ) και άρα αποτελεί άξονα υψηλής προτεραιότητας για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

O πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ υπενθύμισε ακόμη ότι ο κανονισμός της ΕΕ προβλέπει ότι τα κράτη μέλη λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα προκειμένου το Κεντρικό Δίκτυο (core network) να αναπτυχθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2030. Aφού περιέγραψε σε ποια φάση βρίσκονται σήμερα τα σιδηροδρομικά έργα στο ελληνικό δίκτυο, ο Πάρις Μπίλλιας επισήμανε ότι προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στις εμπορευματικές μεταφορές επειδή οι επιβατικές μετακινήσεις, αφενός έχουν περιοριστεί σε όλη την Ελλάδα, αφετέρου σε λίγους διαδρόμους έχουν τέτοιο μέγεθος που να δικαιολογήσουν σημαντικές επενδύσεις.

“Οι δράσεις πρώτης προτεραιότητας πρέπει να αφορούν στους κάθετες άξονες που συνδέουν την Ελλάδα με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη και συγκεκριμένα τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι θετικό που η σύνδεση Αλεξ/πόλης-Μπουργκάς έχει καλές προοπτικές υλοποίησης και που επίκειται η δημοπράτηση της σύνδεσης της 6ης προβλήτας του Λιμένα Θεσσαλονίκης. Είναι επίσης ιδιαίτερα σημαντικό να προωθεί η σύνδεση του λιμένος της Καβάλας..

Στο υπόλοιπο δίκτυο του άξονα Ανατολή – Δύση προτεραιότητα πρέπει να έχει αφενός η συντήρηση του υφιστάμενου δικτύου και αφετέρου η ολοκλήρωση της ηλεκτροδότησης όπως έχει προγραμματιστεί” κατέληξε.

(newslettet ΤΕΕ/ΤΚΜ)