Το Υπουργείο Παιδείας αδικεί την Αλεξ/πολη και τη Θράκη. Θέτει στο περιθώριο το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο

1098

Στην προσπάθεια περιθωριοποίησης του Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος της Αλεξ/πόλης και κατ’ επέκταση και του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης από το Υπ. Παιδείας αναφέρθηκε χθες (09/02) στην Ομιλία του στη Βουλή ο Βουλευτής Έβρου και Επίτιμος Αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ, Αν. Δημοσχάκης.

Συγκεκριμένα, είπε στη Συζήτηση του σχετικού Σχεδίου Νόμου ότι

  • Το Υπουργείο Παιδείας φέρνει ένα Νομοσχέδιο «σκούπα», ένα πασάλειμμα ρυθμίσεων με πολλές φωτογραφικές διατάξεις.
  • Μοναδικό θετικό σημείο είναι η απόφαση μετεγκατάστασης της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας στο Κέντρο Πολιτισμού «Σταύρος Νιάρχος», έναν πραγματικό φάρο των Γραμμάτων και των Τεχνών.
  • Γίνεται προσπάθεια με το άρθρο 14 να τεθεί στο περιθώριο το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος της Αλεξανδρούπολης.
  • Η επιλογή του Παιδαγωγικού Τμήματος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για τη μειονοτική εκπαίδευση δεν είναι αθώα.
  • Κυκλοφορεί η φήμη ότι η συγκεκριμένη φωτογραφική διάταξη προωθείται για παράγοντα που θέλει να διοριστεί στο Αριστοτέλειο.
  • Το θέμα είναι σοβαρό αλλά και άδικο για την Αλεξανδρούπολη, τον Έβρο και για όλη τη Θράκη.
  • Υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις λειτουργίας του Διδασκαλείου, υπό την ομπρέλα του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης. Είναι σε αντίθεση με το λαϊκό αίσθημα της Θράκης το συγκεκριμένο άρθρο.
  • Το Υπ. Παιδείας να βγάλει από το συρτάρι το Προεδρικό Διάταγμα για την έναρξη λειτουργίας του Διδασκαλείου Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο.

Αναλυτικά η ομιλία του

«Κύριε Υπουργέ, φέρνετε σήμερα στη Βουλή προς ψήφιση ένα σχέδιο νόμου με τη διαδικασία του επείγοντος για θέμα εκπαίδευσης τα οποία είναι σημαντικά και πολλά από αυτά θέλουν περαιτέρω διερεύνηση. Δηλώνετε υπέρμαχος του διαλόγου, παρ’ όλα αυτά, όμως, επιλέγετε να μας παρουσιάσετε ένα νομοσχέδιο -σκούπα που αφορά και τις τρείς βαθμίδες της εκπαίδευσης και αγγίζει πολλά βασικά θέματα του εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτό σημαίνει, με απλά λόγια, ότι πολλά πεδία χρειάζονται ενδελεχή συζήτηση και όχι ένα πασάλειμμα ρυθμίσεων, όπως μας παρουσιάζετε.

Ίσως το μοναδικό θετικό σημείο του νομοσχεδίου είναι η απόφαση μετεγκατάστασης της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας στο Κέντρο Πολιτισμού «Σταύρος Νιάρχος», έναν πραγματικό φάρο των Γραμμάτων και των Τεχνών που προσφέρει λάμψη πολιτισμού σε ένα ασφυκτικό κοινωνικό περιβάλλον. Αλήθεια, έχετε σχεδιάσει με ποιον τρόπο θα εκμεταλλευτεί το ελληνικό κράτος το απεριορίστου αρχιτεκτονικού κάλλους κτήριο της Πανεπιστημίου;

Γενικά θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς ότι το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από προχειρότητα, καθώς από τη μια υπάρχουν ρυθμίσεις που δεν παρουσιάζουν καμία μακροπρόθεσμη στόχευση, από την άλλη δεν έχουν εξεταστεί τυχόν επιπτώσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις για δύο άρθρα προηγήθηκε δημόσια διαβούλευση, ενώ για το σύνολο των ρυθμίσεων δεν υπάρχει καμία κοστολόγηση.

Βέβαια, από το σχέδιο νόμου δεν λείπει και το αγαπημένο χόμπι της Κυβέρνησης, που έχει γίνει πλέον συνήθεια σε όλα τα νομοσχέδια και δεν είναι άλλο από τις φωτογραφικές ρυθμίσεις.

Μία από αυτές, δυστυχώς, αφορούν το άρθρο 14 με το οποίο ρυθμίζονται ζητήματα μειονοτικής εκπαίδευσης και όλη αυτή η σπουδή και η προσπάθεια να τεθεί στο περιθώριο το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος της Αλεξανδρούπολης. Το ότι έχει επιλεγεί ο Τομέας Μειονοτικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για τη μόρφωση των εκπαιδευτικών για τα μειονοτικά σχολεία, δεν είναι, κύριε Υπουργέ, και τόσο αθώο. Τι γραμμάτια ξεπληρώνετε; Ποια είναι η μελέτη; Παρακαλώ μπορείτε να την καταθέσετε στα Πρακτικά της Βουλής, για να δούμε πόσοι άνθρωποι δούλεψαν για αυτήν την απόφασή σας; Διότι με ντοκουμέντα θα πρέπει να το αποδείξετε αυτό, όχι επειδή το υπαγόρευσαν κάποιοι άλλοι, πέραν του Υπουργείου σας.

Στους πανεπιστημιακούς κύκλους κυκλοφορεί έντονα η φήμη ότι η φωτογραφική διάταξη προωθείται για παράγοντα που θέλει να διοριστεί στο Αριστοτέλειο, φυσικά έχοντας τα ανάλογα προσόντα. Τον γνωρίζετε; Εάν τον γνωρίζετε, κύριε Υπουργέ, να μας το πείτε. Εάν δεν τον γνωρίζετε, ψάξτε τον, θα τον βρείτε. Εμείς δεν θα αφήσουμε να περάσει αυτό το άρθρο έτσι. Εάν δεν το αποσύρετε, θα φτάσουμε μέχρι και τη Δικαιοσύνη, καθώς θεωρούμε ότι το θέμα είναι σοβαρό αλλά και άδικο για την Αλεξανδρούπολη, τον Έβρο και για όλη τη Θράκη.

Επειδή, προφανώς, δεν ξέρετε πολλά πράγματα για το Διδασκαλείο της Αλεξανδρούπολης, θα ήθελα να σας ενημερώσω σχετικά. Δεν πρόκειται για μετεξέλιξη των γενικών διδασκαλείων, όπως διατείνονται ορισμένοι, τα οποία σταμάτησαν να λειτουργούν εδώ και μια πενταετία και απευθύνονταν στους εκπαιδευτικούς των δημοσίων σχολείων που επιθυμούσαν να μετεκπαιδευτούν.

Σύμφωνα με αιτιολογική έκθεση του Προεδρικού Διατάγματος -σχέδιο φυσικά- ίδρυσής του, το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών του Μειονοτικού Προγράμματος αποτελούσε έναν νέο θεσμό, καινούργιο θεσμό. Στόχευε στην εξειδίκευση αποφοίτων παιδαγωγικών τμημάτων στα σοβαρά και πολύπλοκα ζητήματα της εκπαίδευσης των παιδιών της μειονότητας στο δημοτικό σχολείο. Η λογική του Προεδρικού Διατάγματος ήταν ότι για να διδάξει κανείς σε σχολεία με ειδική σύνθεση, χρειάζεται ειδική εκπαίδευση. Αυτή η εκπαίδευση δεν μπορεί να καλυφθεί με μερικά μόνο μαθήματα κάποιου τομέα, όπως το προτεινόμενο άρθρο ορίζει.

Σε περίπτωση που δεν γνωρίζετε, το πρόγραμμα του Διδασκαλείου Εκπαιδευτικού Μειονοτικού Προγράμματος της Αλεξανδρούπολης συγκροτήθηκε από ομάδα επιστημόνων, από τρεις σχολές του Δημοκρίτειου. Επίσης, σχεδιάστηκε βάσει των αναγκών των μειονοτικών μαθητών.

Δυστυχώς, όμως, εσείς προτιμήσατε για ακόμα μια φορά να δείξετε ότι η Θράκη βρίσκεται εκτός του πολιτικού και εκπαιδευτικού αφηγήματός σας. Επιλέξατε τον τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης του παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, χρησιμοποιώντας δικαιολογίες και επιχειρήματα που δεν ευσταθούν. Όπως χαρακτηριστικά γίνεται λόγος στο σχετικό άρθρο, «η πρόβλεψη για την ίδρυση του Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος της Αλεξανδρούπολης με αυτήν τη μορφή θα δημιουργούσε εκ νέου μια ειδική ξεχωριστή παιδαγωγική δομή, αποκλειστικά για τη συγκεκριμένη κατηγορία πληθυσμού, στοιχείο που αποτέλεσε ένα από τα σημαντικότερα τρωτά της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας της Θεσσαλονίκης».

Κύριε Υπουργέ, δεν έχει καμία σχέση το Διδασκαλείο Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος της Αλεξανδρούπολης με την Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης, όπως διατείνονται. Δεν αποτελεί συνέχειά της ούτε την αντικαθιστά. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα σπουδών επιπέδου μετεκπαίδευσης, στο οποίο καλούνται να αφυπνίσουν αποκλειστικά και μόνο μειονοτικοί πτυχιούχοι ήδη ελληνικών παιδαγωγικών τμημάτων. Μάλιστα, προϋπόθεση εισαγωγής αποτελεί η πιστοποιημένη άριστη γνώση της τουρκικής γλώσσας, όπως συμβαίνει και με όσους εισάγονται για σπουδές στα τμήματα ξένων γλωσσών.

Γιατί μόνο για την τουρκική γλώσσα, κύριε Υπουργέ; Με ρώτησαν δάσκαλοι πομακικής καταγωγής με παράπονο γιατί δεν συμπεριλαμβάνετε στο άρθρο σας και την πομακική γλώσσα. Έχουν παράπονο και μάλιστα σας παρακαλώ να τους δώσετε απάντηση από του Βήματος της Βουλής.

Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο έχει στηρίξει τη λειτουργία του Διδασκαλείου, συμβάλλοντας στην προετοιμασία της απαραίτητης κτηριακής υποδομής. Μάλιστα, έχει δρομολογηθεί εδώ και καιρό η αναβάθμιση της αναγκαίας υλικοτεχνικής υποδομής για την έναρξη της λειτουργίας στο κτήριο του παλαιού Διδασκαλείου «Θεόδωρος Κάστανος», το οποίο βρίσκεται στο κέντρο της Αλεξανδρούπολης. Έχει ανακαινιστεί και έχουν πληρωθεί αυτοί οι οποίοι έκαναν την ανακατασκευή. Και σας ερωτώ, ποιος τα πληρώνει αυτά;

Όπως βλέπετε, κύριε Υπουργέ, υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις λειτουργίας του Διδασκαλείου υπό την ομπρέλα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου. Γι’ αυτό τον λόγο σάς καλώ να το ξανασκεφτείτε, να αποσύρετε το άρθρο 14. Είναι σε αντίθεση με το λαϊκό αίσθημα της Θράκης. Δεν είναι σωστό αυτό το οποίο κάνετε. Αδικείτε μια ολόκληρη Περιφέρεια.

Επίσης, θα πρέπει να προχωρήσετε στην έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος για την έναρξη λειτουργίας του Διδασκαλείου Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο. Μάλιστα, ήταν έτοιμο από το 2016, από τον μήνα Σεπτέμβριο. Κάποιος το κρατούσε. Γιατί το κρατούσε στο συρτάρι του και δεν το προωθούσε; Θα καταθέτουμε αντίγραφο σε ό,τι αφορά το Προεδρικό Διάταγμα για τα Πρακτικά της Βουλής.

Επίσης, προς πίστωση των λεγομένων μου θα καταθέσω επιστολή διαμαρτυρίας του Πανεπιστημίου της Θράκης, την οποία συνυπογράφουν οι Κοσμήτορες, οι Πρόεδροι, ο Πρύτανης και οι Αντιπρυτάνεις. Όλη η κοινωνία της Θράκης είναι αντίθετη, όπως αυτή εκφράζεται με τους θεσμικούς παράγοντες.

Επίσης, καταθέτω και το πρόγραμμα σπουδών, το πρόγραμμα των μαθημάτων.

Γι’ αυτήν την όλη προετοιμασία, δούλεψαν Πανεπιστημιακοί, δούλεψαν επιστήμονες. Αυτοί όλοι πληρώθηκαν και μάλιστα ορισμένοι και υπερωριακά. Σας ερωτώ: Ποιος θα τα πληρώσει αυτά; Από πού βγήκαν τα χρήματα; Γιατί δεν δίνετε αυτήν τη στιγμή μια πλήρη ενημέρωση στον ελληνικό λαό, στον λαό της Θράκης, που πραγματικά νιώθει ότι τον παραγκωνίζετε;

Συνεπώς, το Πανεπιστήμιο Θράκης μπορεί να αναλάβει αυτήν τη διαδικασία και νομίζω ότι έχετε ένα δρόμο να επιλέξετε. Αυτόν, ώστε να αφήσετε το Πανεπιστήμιο να δουλέψει, όπως έχει σχεδιάσει.

Πριν από λίγο η Δημοκρατική Συμπαράταξη κατέθεσε σχετική τροπολογία. Φυσικά αυτή η τροπολογία, όπως μας είπε και η κυρία Εισηγήτρια μας, προσβάλει την αυτοτέλεια του Πανεπιστημίου και ο κύριος Υπουργός υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες, κυρίως σε ό,τι αφορά το αυτοδιοίκητο.

Εμείς, ως Νέα Δημοκρατία, δεν θα ψηφίσουμε το άρθρο 14, το καταψηφίζουμε. Θέλουμε να επαναφέρετε την κανονικότητα που οφείλετε και επίσης, δεν θα ψηφίσουμε την τροπολογία του ΠΑΣΟΚ, διότι δεν είναι εναρμονισμένη με τα μέχρι τώρα κρατούντα στο ελληνικό πανεπιστήμιο γενικά.