«Θα τους επιστραφεί και η προκαταβολή φόρου που πλήρωσαν πέρυσι», λέει η υφυπουργός
«Με τη δική μας αλλαγή στη φορολογία εισοδήματος οι ελεύθεροι επαγγελματίες με εισόδημα έως 30.000 ευρώ θα πληρώσουν για τα εισοδήματα του 2016 λιγότερο φόρο από όσο πλήρωναν με το προηγούμενο σύστημα. Αυτοί είναι περίπου το 90% του συνόλου. Το ίδιο ισχύει και με τους κατ’ επάγγελμα αγρότες», τόνισε η υφυπουργός Οικονομικών, Κατερίνα Παπανάτσιου, στην ολομέλεια της βουλής σε ομιλία της για τον προϋπολογισμό του νέου έτους.
«Με την αλλαγή της φορολογίας που ζήτησαν οι δανειστές πετύχαμε να διασφαλίσουμε ότι για αυτούς θα ισχύσει το ίδιο αφορολόγητο όπως και για τους μισθωτούς και συνταξιούχους», σημείωσε, για να προσθέσει: «Αυτό σημαίνει ότι για το 80, ίσως και το 90%, των κατ’ επάγγελμα αγροτών ο φετινός φόρος θα είναι μηδενικός. Θα τους επιστραφεί και η προκαταβολή φόρου που πλήρωσαν πέρυσι.
Ωστόσο σημείωσε πως: «Παρ’ όλα αυτά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι συντελεστές φορολογίας και στους άμεσους και στους έμμεσους φόρους είναι υψηλότεροι από αυτούς που θα έπρεπε να είναι και από αυτούς που θα θέλαμε να είναι».
Αναλυτικά η ομιλία της Υφυπουργού Οικονομικών Κατερίνας Παπανάτσιου:
Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2016
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Ο Προϋπολογισμός του 2017 είναι ο δεύτερος Προϋπολογισμός που σχεδίασε και υλοποιεί αυτή η Κυβέρνηση. Και έχει συγκεκριμένο πολιτικό και κοινωνικό πρόσημο.
Τα οφέλη της ταχείας ανάπτυξης της περιόδου της «φούσκας» διαχύθηκαν άνισα ευνοώντας κυρίως τα ισχυρότερα και πιο εύπορα στρώματα της κοινωνίας. Ακόμη χειρότερα, στην περίοδο της οξείας κρίσης που ακολούθησε, οι πιο αδύναμοι επλήγησαν δυσανάλογα σε σχέση με τους ισχυρότερους και τους πιο εύπορους.
Τα πιο ευάλωτα στρώματα της κοινωνίας μας όχι απλώς είδαν τα εισοδήματά τους να μειώνονται ταχύτατα αλλά οδηγήθηκαν στη φτωχοποίηση. Άλλα στρώματα συγκράτησαν σε μεγαλύτερο ποσοστό τα κεκτημένα που είχαν προ της κρίσης.
Και αυτό δεν έγινε τυχαία, έγινε στοχευμένα από τις πολιτικές που επέλεξαν να επιβάλουν στη χώρα οι ντόπιες και ξένες ελίτ. Η κατάρρευση του ΑΕΠ της χώρας μας κατά σχεδόν 30% στην περίοδο 2009-2014 μοιράστηκε εντελώς άνισα εις βάρος των αδυνάμων.
Για αυτό στόχος του προϋπολογισμού του 2017, όπως και του προηγούμενου, είναι να προστατεύσει αυτά τα στρώματα εφαρμόζοντας αναδιανομή των πόρων προς μια κατεύθυνση κοινωνικά πιο δίκαιη.
Όταν, λοιπόν, ο Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων, σε συγχορδία με την αξιωματική αντιπολίτευση, μας κατηγορεί ότι αυτός ο προϋπολογισμός, και ιδίως το κομμάτι των εσόδων, «αποτυπώνει τη μεγαλύτερη αναδιανομή εισοδημάτων που έχει επιχειρηθεί ποτέ σε μία μόνο χρονιά», εμείς από τη δική μας οπτική αυτό μόνο ως εύσημο μπορούμε να το εκλάβουμε.
Γιατί οι προϋπολογισμοί του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας, όπως και όλες τους οι πολιτικές, προκαλούσαν αντίστροφη αναδιανομή. Έπαιρναν από τους φτωχούς και έδιναν στους πλούσιους συστηματικά και για ολόκληρες δεκαετίες.
Παρά, τις μεγαλόστομες κατηγορίες των βιομήχανων και της αξιωματικής αντιπολίτευσης, εμείς γνωρίζουμε ότι η αναδιανομή που μπορεί να γίνει μέσω της φορολογικής πολιτικής είναι περιορισμένη. Χρησιμοποιούμε όσο καλύτερα μπορούμε αυτό το εργαλείο αλλά η δύναμή του είναι πάντα σχετικά περιορισμένη.
Η κατεύθυνση, λοιπόν, της φορολογικής πολιτικής είναι αμυντική, είναι να προστατευτούν τα πιο χαμηλά εισοδήματα δεδομένης της υποχρέωσης να πιαστεί συγκεκριμένος στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75%.
Τα προηγούμενα χρόνια οι άλλες κυβερνήσεις έριξαν το μεγαλύτερο μέρος του βάρους της δημοσιονομικής προσαρμογής στην πλευρά των δαπανών. Αυτό σήμαινε τεράστιες μειώσεις των συντάξεων ιδιωτικού και δημόσιου τομέα και των μισθών του δημοσίου αλλά και τεράστιες περικοπές στις κοινωνικές δαπάνες και στις δαπάνες για την υγεία και την παιδεία.
Δεν υπάρχουν πια παρά ελάχιστα περιθώρια για μείωση των δαπανών. Εμείς υπολογίζουμε ότι φέτος θα μπορέσουμε να εντοπίσουμε δαπάνες έως και 1,2 δισ. ευρώ το μέγιστο που δεν ανήκουν στις παραπάνω κατηγορίες. Δεν θα τις ονομάσω «σπατάλες» αλλά απλώς δαπάνες που θα μπορέσουν να μειωθούν σταδιακά χωρίς να προκαλέσουν μεγάλη ζημιά στη λειτουργία του κράτους.
Ότι αυτό είναι το μέγιστο ποσό των δαπανών που εκείνη αλόγιστα τις χαρακτηρίζει «σπατάλες», το γνωρίζει η αξιωματική αντιπολίτευση και όταν υπόσχεται μειώσεις φόρων με κόστος 4,1 δισ. ευρώ χωρίς μειώσεις μισθών, συντάξεων ή κοινωνικών δαπανών ψεύδεται και μάλιστα ξεδιάντροπα. Σκοπεύει να μειώσει συντάξεις, σκοπεύει να μειώσει βασικές κοινωνικές δομές του κράτους που δεν θα του επιτρέψουν στοιχειωδώς να επιτελεί τον κοινωνικό του ρόλο.
Θα στείλει και άλλους πολίτες στην φτωχοποίηση προκειμένου να μειώσει τους φόρους σε συγκεκριμένες ευνοημένες τάξεις. Αυτός είναι ο σκοπός του αφηγήματος της υπερφορολόγησης που συστηματικά καλλιεργεί η αξιωματική αντιπολίτευση παρέα με τον Σύνδεσμο Βιομηχάνων.
Και για να καταλαβαινόμαστε: το 2012 η συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ διαχώρισε τη φορολογία των μισθών/συντάξεων και των ελευθέρων επαγγελματιών. Στους δεύτερους κατήργησε το αφορολόγητο, αύξησε τον χαμηλότερο συντελεστή και μείωσε τον υψηλότερο. Αποτέλεσμα: οι ελεύθεροι επαγγελματίες με χαμηλό εισόδημα, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και οι οιονεί μισθωτοί, τα μπλοκάκια, επιβαρύνθηκαν σημαντικά και άδικα ενώ αντίθετα ελαφρύνθηκαν έως και δέκα εκατοστιαίες μονάδες οι φόροι για όσους δήλωναν άνω των 70-80.000 ευρώ.
Με τη δική μας αλλαγή στη φορολογία εισοδήματος οι ελεύθεροι επαγγελματίες με εισόδημα έως 30.000 ευρώ θα πληρώσουν για τα εισοδήματα του 2016 λιγότερο φόρο από όσο πλήρωναν με το προηγούμενο σύστημα. Αυτοί είναι περίπου το 90% του συνόλου. Αυτή είναι η φοροεπίθεση για την οποία μιλάει η Νέα Δημοκρατία, η οποία μιλάει εξ ονόματος του 10%, του ευνοημένου 10% των προηγούμενων ετών αλλά δεν τολμάει να το πει ευθέως, προτιμά να θολώνει τα νερά.
Το ίδιο ισχύει και με τους κατ’ επάγγελμα αγρότες. Με την αλλαγή της φορολογίας που ζήτησαν οι δανειστές πετύχαμε να διασφαλίσουμε ότι για αυτούς θα ισχύσει το ίδιο αφορολόγητο όπως και για τους μισθωτούς και συνταξιούχους. Αυτό σημαίνει ότι για το 80, ίσως και το 90%, των κατ’ επάγγελμα αγροτών ο φετινός φόρος θα είναι μηδενικός. Θα τους επιστραφεί και η προκαταβολή φόρου που πλήρωσαν πέρυσι.
Παρόλα αυτά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι συντελεστές φορολογίας και στους άμεσους και στους έμμεσους φόρους είναι υψηλότεροι από αυτούς που θα έπρεπε να είναι και από αυτούς που θα θέλαμε να είναι.
Ωστόσο, αν διαβάσει κανείς τα στοιχεία των τελευταίων δύο ή τριών δεκαετιών και συγκρίνει τις δημόσιες δαπάνες και τα φορολογικά έσοδα ως ποσοστό του ΑΕΠ, θα διαπιστώσει ότι η μεγάλη απόκλιση σε σχέση με τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης δεν βρίσκεται στο πρώτο σκέλος αλλά στο δεύτερο.
Δηλαδή οι δημόσιες δαπάνες δεν είναι πολύ μεγαλύτερες από το μέσο ευρωπαϊκό όρο, μάλιστα κάποιες χρονιές είναι κάτω από αυτόν, αλλά αντίθετα τα φορολογικά έσοδα ήταν διαχρονικά από πέντε έως και δέκα εκατοστιαίες μονάδες χαμηλότερα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Και αυτό παρά τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές. Πολλαπλασιάστε αυτή τη διαφορά επί 20 ή 30 χρόνια και θα καταλάβετε πώς δημιουργήθηκε το δημόσιο χρέος. Το μεγάλο αυτό κενό προέρχεται κυρίως από τη φοροδιαφυγή κάθε είδους και το λαθρεμπόριο – από την εύνοια σε συγκεκριμένες κοινωνικές τάξεις και οικογένειες.
Για αυτό το λόγο, στόχος της κυβέρνησής μας από την πρώτη ημέρα ήταν η ουσιαστική καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Αντίθετα πολιτική βούληση δεν υπήρχε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, πριν και στη διάρκεια της σημερινής κρίσης, γιατί οι πολιτικές συμμαχίες που τις διατηρούσαν στην εξουσία στηριζόντουσαν μεταξύ άλλων και στη φοροδιαφυγή, το λαθρεμπόριο και τη διαφθορά.
Έχουμε έτοιμα δύο νομοσχέδια που θα κατατεθούν άμεσα στη Βουλή και περιμένουμε ότι θα αποφέρουν πρόσθετα έσοδα από τη φοροδιαφυγή και τα οποία δεν έχουν συνυπολογιστεί στα έσοδα του προϋπολογισμού.
Το πρώτο είναι το νομοσχέδιο για τις ηλεκτρονικές πληρωμές. Βασική φιλοσοφία είναι η παροχή ισχυρών κινήτρων προς τους πολίτες για την υιοθέτηση των ηλεκτρονικών πληρωμών συνδυαζόμενες με τις αναγκαίες ρυθμίσεις συμμόρφωσης των επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών. Αντίστοιχα, το νομοσχέδιο για την αποκάλυψη αδήλωτων κεφαλαίων θα είναι η τελευταία ευκαιρία για όσους έχουν αποκρύψει εισοδήματα να τα εμφανίσουν, καθώς θα βάλει τέλος στη διακίνηση μαύρου χρήματος δίνοντας τη δυνατότητα με αυτόν τον τρόπο, το κράτος να αυξήσει τα έσοδα του. Και ακολουθούν και άλλα νομοσχέδια που σκοπεύουν να κλείσουν κάθε τρύπα για το μαύρο χρήμα.
Κυνηγήσαμε τη φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο. Έχουμε βεβαιώσει φόρους και πρόστιμα ύψους άνω των 210 εκατ. ευρώ μόνο από την Λίστα Λαγκάρντ. Υπογράψαμε όλες τις υπουργικές αποφάσεις κατά του λαθρεμπορίου που η σημερινή αντιπολίτευση είχε …ξεχάσει τόσα χρόνια στα συρτάρια όταν κυβερνούσε και προσποιείτο ότι πολέμα την παρανομία. Αποκτήσαμε το πρώτο όχημα σκάνερ που θα εντοπίζει στα τελωνεία λαθραίο φορτίο και σκοπεύουμε να αποκτήσουμε σύντομα άλλα τέσσερα φτάνοντας αργότερα τα 12.
Τα 2,44 δισ. ευρώ πλεόνασμα πάνω στον στόχο του προϋπολογισμού για το 11μηνο του 2016 δείχνουν πως τα μέτρα που ήδη έχουμε λάβει απέναντι στη φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Και αυτό θα ανοίξει το δρόμο για τη μείωση των φόρων σε όσους δεν κρύβουν τα εισοδήματά τους.
Βασική πρόταση της κυβέρνησης στη συζήτηση για την ισορροπία των δύο σκελών της δημοσιονομικής πολιτικής, δαπανών και φόρων, είναι η μείωση των στόχων των πρωτογενών πλεονασμάτων να κατευθύνεται αποκλειστικά και μόνο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας με ελάφρυνση της φορολογίας και των εισφορών των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Με άλλα λόγια, η πρότασή μας στη διαπραγμάτευση με τους πιστωτές είναι το δημοσιονομικό πλεόνασμα από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου να χρησιμοποιηθεί για κοινωνικούς σκοπούς και η μείωση των πλεονασμάτων για αναπτυξιακούς.
Άμεσα θα πέσουν στην οικονομία 1,8 δισ. ευρώ και μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2017 άλλα 1,7 δισ. ευρώ για την καταβολή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου. Πρόκειται για οφειλές που κληρονομήσαμε από τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Τα ποσά αυτά είναι νέα χρήματα που θα μπουν στην οικονομία και θα δώσουν αναπτυξιακή ώθηση. Αυτό καθώς και η αύξηση της εγχώριας ζήτησης αλλά και των επενδύσεων στηρίζουν την εκτίμησή μας για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,7% το 2017, πρόβλεψη που συμμερίζονται και οι Θεσμοί αλλά και άλλοι διεθνείς οργανισμοί.
Πιστεύουμε ότι είμαστε πλέον σε μια μεγάλη στροφή της οικονομίας, βγαίνουμε από την ύφεση και μαζί με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και τελικά τη διευθέτηση του χρέους θα μπορούμε να μιλάμε για πλήρη αντιστροφή του κλίματος στη χώρα μας.