Το παραδοσιακό έδεσμα της Θράκης: #ΒΑΡΒΑΡΑ από τη διατροφολόγο Θεοδώρα Μπαλαφούτη

1928

Κάθε χρόνο 4 Δεκεμβρίου στη Θράκη, τιμάμε  τη μνήμη της Αγίας Βαρβάρας με το γλυκό  “Βαρβάρα”. Ένα γλυκό, με υψηλή διατροφική αξία αλλά και θερμιδική! Διαβάστε για την διατροφική του αξία.

Τα βασικά συστατικά της Βαρβάρας είναι το σιτάρι, το αλεσμένο σουσάμι ή ταχίνι, οι σταφίδες και για γαρνίρισμα χρησιμοποιούμε κανέλα, καρύδια και ρόδι! Πολλοί προσθέτουν ζάχαρη κατά την Παρασκευή της ή όταν την σερβίρουν. Επίσης συνηθίζεται να προσθέτουμε και άλλα φρούτα αποξηραμένα ή όχι (αποξηραμένα σύκα ή ρόδι και μανταρίνι για γαρνίρισμα). Τέλος σε μερικές περιοχές χρησιμοποιούν ρεβίθια ή φασόλια και καλαμπόκι στην προετοιμασία. Η θερμιδική αξία ενός μπολ Βαρβάρα ποικίλει ανάλογα με τα συστατικά που θα χρησιμοποιηθούν και κυμαίνεται από 300-500 θερμίδες. Γι αυτό προσοχή στην ποσότητα που θα καταναλώσετε!!

  • Σιτάρι: Το σιτάρι είναι το πιο διαδεδομένο δημητριακό στην Ευρώπη. Περιέχει ασβέστιο, σίδηρο, φώσφορο  καθώς και βιταμίνες θειαμίνη, ριβοφλαβίνη και νιασίνη.
  • Σταφίδα: Προτιμήστε την κορινθιακή σταφίδα για την Βαρβάρα της καθώς έχει υψηλότερη διατροφική αξία από την ξανθιά! Πλούσιες σε αντιοξειδωτικά συστατικά, φυτικές ίνες, σίδηρο, σελήνιο, κάλιο καθώς και βιταμίνες του συμπλέγματος Β και βιταμίνη Α. Συμβάλλει στην μείωση στην αρτηριακής πίεσης, και της χοληστερίνης. Δρα ως ασπίδα απέναντι στα καρδιαγγειακά νοσήματα.
  • Καρύδια: Πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και εξαιρετική πηγή των ω-3 και ω-6 απαραίτητων λιπαρών οξέων. Βοηθούν στη μείωση τόσο της συνολικής όσο και της LDL ή «κακής χοληστερόλης», ενώ ταυτόχρονα αυξάνουν τα επίπεδα της HDL ή «καλής χοληστερόλης» στο αίμα. Επιπλέον, τα καρύδια είναι εξαιρετική πηγή βιταμίνης Ε, μιας ισχυρής αντιοξειδωτικής βιταμίνης που επιβραδύνει τη διαδικασία του γήρατος.
  • Σουσάμι: Οι σπόροι του σησαμιού είναι εξαιρετικά πλούσιοι σε βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και αντιοξειδωτικά συστατικά. Η μοναδική του σύνθεση έχει μελετηθεί κατά κόρον από επιστήμονες ανά τον κόσμο. Σύμφωνα με όσα αναφέρουν, το σουσάμι & τα προϊόντα αυτού (ταχίνι, χαλβάς), είναι ικανά να μειώσουν την χοληστερίνη αίματος, να βελτιώσουν τα επίπεδα του σακχάρου και να ρυθμίσουν την υψηλή πίεση.
  • Κανέλα: Το γνωστό σε όλους μας μπαχαρικό, εκτός από το να προσδίδει γεύση και άρωμα στα φαγητά μας, έχει δεκάδες ευεργετικές ιδιότητες στον οργανισμό μας. Συγκεκριμένα, έχει αντιβιοτική δράση, δρα ως διουρητικό, βοηθάει στη χώνεψη και προστατεύει από το έλκος, ενώ έχει παρατηρηθεί ότι πολλαπλά είναι τα οφέλη της και για το πεπτικό σύστημα. Επιπλέον βοηθάει στη ρύθμιση του σακχάρου του αίματος.
  • Σύκα: https://www.facebook.com/theodora.dietitian/photos/pb.445880688826214.-2207520000.1408986294./494543960626553/?type=3&theater
  • Ρόδι: https://www.facebook.com/theodora.dietitian/photos/pb.445880688826214.-2207520000.1417720395./553026888111593/?type=3&theater

*tips: Για να μειώσετε το θερμιδικό περιεχόμενο, αποφύγετε να προσθέσετε ζάχαρη, και προσθέστε στο πιάτο σας λίγη περισσότερη κανέλα και ρόδι που θα νοστιμέψουν το γλύκισμα χωρίς να φορτώσουν επιπλέον θερμίδες!

ΚΑΛΗ ΣΑΣ ΟΡΕΞΗ!!!

Το παραδοσιακό έδεσμα της Θράκης: #ΒΑΡΒΑΡΑ από τη διατροφολόγο Θεοδώρα Μπαλαφούτη