Γερμανία και Ολλανδία αντικαθιστούν τα στρατιωτικά τους φορτηγά,θα τα πάρει η Ελλάδα;

77

Η Γερμανία και η Ολλανδία αποφάσισαν να αντικαταστήσουν το σύνολο των στρατιωτικών φορτηγών που διαθέτουν (δεν πρόκειται για κοινό πρόγραμμα, απλά συνέπεσαν οι δύο αποφάσεις). Πρόκειται για μια χρυσή ευκαιρία για την Ελλάδα να επωφεληθεί σημαντικά, διαπραγματευόμενη την απόκτηση των υπό απόσυρση φορτηγών!

Η Γερμανία επέλεξε την πρόταση της RMMV (Rheinmetall MAN Military Vehicles), η οποία αφορά στην οικογένεια φορτηγών ΗΧ2. Συνολικά η Γερμανία θα παραλάβει 558 οχήματα εκ των οποίων 339 μεταφορικής ικανότητας 5 τόνων και 219 μεταφορικής ικανότητας 15 τόνων. Είχε προηγηθεί, το 2015, η υπογραφή σύμβασης για την προμήθεια 71 τροχοφόρων, ελαφρά θωρακισμένων, οχημάτων περισυλλογής τύπου Liebherr. Το κόστος προμήθειας των 558 οχημάτων είναι € 224.000.000, ενώ οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν τον Μάρτιο του 2018 και θα ολοκληρωθούν το 2021.

Καθώς τα οχήματα ανήκουν στην ίδια οικογένεια μοιράζονται τα ίδια απάρτια σε ποσοστό 92% κάτι που εγγυάται οικονομίες κλίμακας στον τομέα της συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης. Τα οχήματα ΗΧ2 μπορούν να κατασκευαστούν χωρίς θωράκιση, άρα και με χαμηλότερο κόστος, εάν φυσικά το επιλέξει ο πελάτης.

Παράλληλα, η Ολλανδία ανακοίνωσε ότι θα αντικαταστήσει το σύνολο των στρατιωτικών φορτηγών, μεταφορικής ικανότητας 4 και 10 τόνων, που διαθέτει και τα οποία εντάχθηκαν σε υπηρεσία τη δεκαετία του 1980. Η επιλογή της Ολλανδίας αφορά σε οχήματα της Scania. Όπως και στην περίπτωση της Γερμανίας έτσι και στο ολλανδικό πρόγραμμα οι παραδώσεις αναμένεται να ξεκινήσουν στα τέλη του 2018 και να ολοκληρωθούν το 2022. Η Ολλανδία επέλεξε φορτηγά σπονδυλωτής κατασκευής, δηλαδή κοινό σασί και σύστημα υποδοχής με δυνατότητα προσθήκης ή αφαίρεσης κιβωτίων, τα οποία μπορεί να είναι μεταφοράς προσωπικού, μεταφοράς φορτίου, διοίκησης και ελέγχου, επικοινωνιών, τεχνικής υποστήριξης πεδίου μάχης κ.ά. Πέραν αυτών τα οχήματα μπορούν να δεχθούν γερανό (οχήματα περισυλλογής) ή τηλεχειριζόμενο πύργο μάχης (για αυτοπροστασία). Ομοίως η καμπίνα του οδηγού μπορεί να αντικατασταθεί με θωρακισμένη. Σύμφωνα με την Scania ο κύκλος ζωής των φορτηγών είναι 10 χρόνια και μπορεί να αυξηθεί στα 20 χρόνια με την εφαρμογή ενός εκτεταμένου προγράμματος ανακατασκευής τους προς αποκατάσταση των εργοστασιακών προδιαγραφών.

Όπως προείπαμε τα δύο αυτά προγράμματα, δίνουν στην Ελλάδα μια χρυσή ευκαιρία να επωφεληθεί και να αποκτήσει τα υπό απόσυρση φορτηγά για δύο λόγους: (α) Τα υπό απόσυρση φορτηγά είναι τεχνολογίας της δεκαετίας του 1980, τη στιγμή που στην Ελλάδα η συντριπτική πλειοψηφία των στρατιωτικών φορτηγών είναι τεχνολογίας του 1960 και παλαιότερα. Η αντικατάσταση τους, έστω και η μερική, θα ωφελούσε σε επίπεδο οικονομικών πόρων, καθώς θα μείωνε τη συνολική δαπάνη συντήρησης και υποστήριξης (β) Εξαιρετική σχέση κόστους-απόδοσης: Το κόστος απόκτησης και αξιοποίησης των μεταχειρισμένων φορτηγών (συνολικά περί τα 1.000 φορτηγά από Ολλανδία και Γερμανία) δεν πρόκειται να ξεπεράσει τα € 50.000.000, τα οποία η Ελλάδα θα αποσβέσει εντός πενταετίας από την εξοικονόμηση δαπανών συντήρησης και υποστήριξης. Δηλαδή, με μικρό κόστος θα επιτύχει μεγάλο όφελος!

Υπενθυμίζουμε ότι τα ελληνικά φορτηγά γενικής χρήσης απέχουν πολύ από το να χαρακτηριστούν σύγχρονα ή έστω ότι καλύπτουν τις απαιτήσεις. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σήμερα ο ΕΣ χρησιμοποιεί φορτηγά (6 x 6) τύπου Steyr 40M/Steyr S40, Oshkosh M-911 και Tatra 815/815VVN, φορτηγά (8 x 6) τύπου Oshkosh M-911, φορτηγά (8 x 8) τύπου Tatra 815VT, φορτηγά αυτοδύναμης ψύξης τύπου Steyr 680M3, 14ME14, IVECO και DAF και βυτιοφόρα οχήματα τύπου Steyr 5T, 26S32P43, 14ME14, Magirus, M-49, M-49C και M-611C. Σχεδόν όλα τα παραπάνω οχήματα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, είναι παλαιά, άνω των 50 ετών.

thinknews.gr